Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

ME-pasienter har lavere blodgjennomstrømning i hjernen enn friske kontroller

Hentet fra CFIDS sider:

«Using an MRI technique called arterial spin labeling, this New Jersey group compared blood flow in the brains of 11 subjects with CFS and 10 age-matched healthy controls. The CFS patients as a group had significantly lower global cerebral blood flow (CBF) compared to controls. The reduction in CBF occurred across nearly every region assessed. Nine of the 11 patients showed these reductions compared to the average control data, while two patients showed actual increases relative to the controls.»

Les studiet HER

Les det på norsk med Google Translater HER

8 responses to “ME-pasienter har lavere blodgjennomstrømning i hjernen enn friske kontroller

  1. Øistein Jansen 15.02.11, kl. 19:29

    Det var godt å lese for det har jeg ofte forestilt meg.

  2. Annhild 15.02.11, kl. 19:59

    Kanskje ikke så rart at man har kognitiv svikt, dårlig hukommelse, hjernetåke,-parestesier, leter etter ord osv osv… Nesten litt morsomt at de forsker på ting som sier seg selv da,-men det må vel dokumenteres 🙂
    Interessant at MS pasienter har samme symptomer. Flere med MS blir behandlet (i utlandet??) for tette halspulsårer, som self.gir liten blodgj.strømming til hjernen, og har veldig god nytte av behandlingen 🙂

  3. Tone 15.02.11, kl. 20:14

    Og LHK nevnte vel ginko biloba for bedre blodgjennomstrøming og hjernetåken, kan hjelpe noen…i utlandet har albyl E som er rimelig også vært brukt, og mange andre med andre diagnoser i norge bruker Albyl E, og blir ikke tilbudt kognitiv terapi eller antidepressiva istedet for Albyl E!

    • Annhild 15.02.11, kl. 20:18

      Tror ikke Albyl-E har den ønskede virkning på blodplatene,-men Heparin derimot 🙂 Albyl-E har jeg prøvd med null effekt på meg ihvertfall.

      • Annhild 15.02.11, kl. 20:23

        Har foresten hatt god effekt på hjernetåka av 130 mg papain (av papaya)x3 om dagen. Har stor proteinspaltende effekt,-og blir blant annet brukt i behandling på nevrologiske avd. mot både MS og ryggprolapser.

  4. Rutt 15.02.11, kl. 21:14

    Når jeg ble syk og ikke skjønte hva som skjedde med kroppen min var dette noe av det første jeg sa til både mannen og legen min. «Det kjennes ut som om ikke hjernen får nok blod». Godt at det forskes på dette!!

  5. Cathrine15 15.02.11, kl. 21:14

    D her har jeg trodd siden begynnelsen av sykdommen. Jeg har også lest d noen andre ganger men «nyere» forskning blir kanskje mye mer godtatt i lege miljøet??? Hva vet vel jeg om d. Dt er hvartfall supert at vi har forskere og leger som jobber beinhardt for oss ME syke =) Jeg prøver å si d til muttern for selvom man har mange som jobber imot ME/ME-pasienter, så har vi sørne meg noen som jobber beinhardt for ME-pasienter også 🙂

    • Rutt 15.02.11, kl. 21:17

      Helt klart Cathrine15! Vi må være glad for at noen jobber knallhardt for oss, og trosser all motstand og «stygge blikk» de får fra andre i legestanden. De VET at det er noe biologisk feil med kroppene våre og gir seg ikke før de har funnet ut av det 🙂

Legg igjen en kommentar

