Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Mulige behandlinger for det nye HIV-liknende retroviruset funnet i mennesker – XMRV

Hentet fra Gordon Medical, skrevet av Dr. AzRa MaEl, MD:

«Another promising immune therapy is Gc-MAF (Gc protein-Macrophage Activating Factor). Gc-MAF activates macrophages, which are immune system cells that are important in eliminating infection and cancer. Unfortunately, many cancers and viruses cause the secretion of an enzyme called nagalase that digests naturally occurring MAF in our bodies. Gc-MAF has a similar effect to that of our naturally occurring MAF, but Gc-MAF is not degraded by nagalase. Administration of Gc-MAF via intra-muscular injection results in the reactivation of previously suppressed macrophages. Gc-MAF was first used by Dr. Yamamoto in the treatment of HIV and cancer.  Recently, approximately 80 XMRV positive CFS patients in Belgium and the U.S. have received Gc-MAF with very promising initial results. Patients who are considering this therapy can be tested for nagalase levels as well as vitamin D receptor mutations, which may influence the outcome of Gc-MAF treatment.

Dr. Mikovits warns that it may be important to use an anti-viral strategy in addition to immunologic treatments that could potentially activate a reservoir in the body to express more virus. In addition to ARV pharmaceuticals, agents such as artesunate, nexavir and others have antiviral and anti-inflammatory properties that retard the growth of viruses.»

Les hele artikkelen HER

Les på norsk med Google Translater HER

Det er den fjerde artikkelen nedover på siden!

———————————————————————————————–

Tenkte det var på tide med en kjapp oppdatering på min erfaring med GcMAF i kombinasjon med Nexavir. Jeg har nå satt min 10-ende injeksjon. De første ukene var preget av trøtthet, økt hjernetåke og en følelse av at jeg beveget meg under vann. Etter ca 6 injeksjoner hadde jeg noen dager med høy feber og smerter i kroppen (noe jeg aldri har hatt før) og jeg fikk også problemer med å sove. Den høye feberen gav seg relativt fort, men jeg fortsatte å ha litt feber hver kveld i noen uker. Kroppssmertene kommer og går, sammen med noen merkelige nevrologiske symptomer som jeg ikke har hatt siden før jeg startet behandlingen hos Prof. De Meirleir for 1 1/2 år siden. Søvnen er fremdeles ikke helt på plass og med det følger litt migrene, men det virker som om dette nå er på bedringens vei. Jeg har trappet drastisk ned på sovemedikamenter og nettene er, med noe variasjon, OK nå. Den gledelige nyheten er at jeg den siste uken har følt meg mye bedre. Kroppen virker sterkere og «lettere», hjernetåken er blitt mye bedre og flere nevrologiske symptomer har blitt bedre. Jeg tåler MYE mer nå før symptomene melder seg enn når jeg startet GcMAF-behandlingen. I natt lå jeg å planla at jeg kunne begynne å jobbe igjen, noe jeg i fornuften av dagslyset ser at ikke er realistisk, men det er et godt tegn🙂. Jeg vet jo at mange erfarer at man kan gå to skritt frem og et tilbake under denne behandlingen. Jeg har vært avventende, men begynner nå å tro at jeg beveger meg i riktig retning! XMRV – FOR THE LOOSE🙂

31 responses to “Mulige behandlinger for det nye HIV-liknende retroviruset funnet i mennesker – XMRV

  1. Norefall 20.02.11, kl. 13:05

    Så fint å høre!! Håper bedringen blir fortsetter😀 Selv om du har veldig lyst å starte å jobbe, så må du holde hode klart. Bare jeg føler meg bedre i noen dager, så blir jeg sånn selv. Haha… Tror jeg kan gjøre masse brått. Vi vil jo så gjerne.

    Ikke for å legge brems på stemingen, men tror du at du blir frisk av de medisinene som er nå? Jeg tror at det meste du kan håpe på er litt bedring. Kenny tror vel heller ikke at gåten er løst nå?.. Vi vet jo nesten ingen ting om XMRV. Det blir jo å medisinere delvis i blinde. Men tror på bedring🙂

    • Rutt 20.02.11, kl. 13:27

      Vel, det er forskjellige erfaringer med GcMAF. Noen blir tilsvarende friske, de kan ihvertfall være i jobb og fungere bra, noen blir mye bedre men ikke «frisk» og noen må i perioder kutte behandling fordi de blir dårligere. Kenny mener at det viktigste er å få lagt XMRV i ro og behandle sekundærproblematikk som feks co-infeksjoner, lekk tarm og ting som skaper nevrotoksiner i kroppen. Hvis alt dette klaffer kan man bli så frisk som det er mulig å bli utfra det vi vet i dag. Jeg tror nok at jeg kan håpe på litt mer enn «lit bedring»😉

      • Norefall 20.02.11, kl. 14:19

        Teoretisk er jeg enig i mye av det Kenny sier, men klarer virkelig McMAF å legge XMRV i dvale? 100%, 50%?

        Jeg kan tenke meg at de som bare har xmrv, trenger å legge mer av viruset i dvale for å få effekt.

        Jeg tror ikke det er så «svart eller hvit» som folk kanskje vil ha det til når det gjelder denne medisinen. Hva med de som ikke har Co infeksjoner? Min hypotese der, er at XMRV har tatt over imunforsvaret alene. Det er ingen ting man kan fjerne for å hjelpe imunforsvaret å mestre xmrv. Det vil si at jeg tror det skal mer til for at disse blir friske. De trenger kun behandlig for XMRV, som er meget effektiv. (Min tanke)

        Det du da mener, er at disse pasientene som bare har xmrv teoretisk sett kun trenger McMAF og da eventuelt nexavir? Disse vil da komme seg mye bedre/raskere enn dem som har co infeksjoner?

        Jeg har en vennelig tone, bare sånn at du vet det! Vil høre hva du mener om saken🙂 Du kan heller ikke utelukke at pasientene merker bedring pga imunforsvaret blir satt ut av spill av medisinen. Med andre ord, at medisinen ikke virker slik Kenny mener den gjør. Den løser ingen problemer, men utsetter det. Trenger forskning på dette feltet??? :p Slik kan det også være med Retuximab.

        • Rutt 20.02.11, kl. 14:42

          For min del gjenstår det å se om GcMAF vil kunne gjør XMRV inaktiv i kroppen. Det blir tatt tester regelmessig gjennom hele behandlingsløpet for å avdekke hvordan effekt man har. Det er genetisk betinget hvor godt man responderer, jeg er moderate responder dvs at jeg i teorien trenger lenger behandlingstid enn feks. en high responder. GcMAF er en makrofagaktivator, den aktiviserer makrofagene som igjen «spiser» opp fremmedelementer i kroppen. Den lille forskningen som har vært publisert viser lovende resultater innenfor HIV og kreft og Kenny har brukt denne en stund nå og har noen pasienter hvor man ikke kan finne XMRV etter ferdig behandling og noen som har redusert forekomst. XMRV bryter ned immunforsvaret, derfor har de fleste endel som må «rettes opp» etter mange års sykdom og dette er iflg Kenny, LHK og Mikovits å ta tak i for å bli friske. Jeg tror ikke at jeg merker bedring kun fordi immunforsvaret blir satt ut av spill. Det er som jeg skrev over en makrofagaktivator, ikke en cellegift som slår ut cellene for å unngå immunresponser slik som Retuximab. Og JA, vi trenger mer forskning og det er jo akkurat det vi driver med😉

          • Norefall 20.02.11, kl. 15:18

            Du svarte ikke på hva du mener om de som bare har XMRV. Ingen co infeksjoner.
            Er litt spent på hva du tenker om det! Fks de som har fått ME nylig.

            Jeg forsto det også slik at «high, mid og low» responder, var noe kenny hadde funnet på. Personen som står bak legemiddelet mener at dette ikke stemmer? Kan være at kenny fant på den hypotesen da folk reagerte forskjellig? Det fungerer jo isåfall.. Er det bevist at det kenny sier stemmer? Uten dokumentasjon som kan bekrefte det han sier, så er han like langt som Wyller, og det er ikke langt. Det at mannen bak medisinen sier det ikke er noe som heter «high, mid og low» responder, gjør meg egentlig ganske skeptisk. Vi vet for lite nå for å si noe sikkert, mener jeg.

            Tror det var mhj som fant kilden til det jeg leste om mannen bak medisinen. Tar jeg feil?

            • Rutt 20.02.11, kl. 15:34

              Altså, nå er jeg helt overbevist om at Kenny ikke er suspekt og at han har et genuint ønske om å forsøke å gjøre ME/XMRV-syke friske. Dette med high, mid, low, responder leses ut fra genprøver, noe Yamamoto ikke forholder seg tiil fordi han mener at GcMAF fungerer likt for alle i et kreft/HIV perspektiv. Kenny har 25 år med klinisk erfaring av ME-syke og vet ganske mye om at kroppene våre ikke alltid fungerer/responderer som andres.

              Det er INGEN som foreløpig vet noe med sikkerhet, derfor er det bra med forskning. Kenny (og flere med han bla Mikovits) har stor tro på GcMAF og prøver å finne noe som kan fungere spesifikt for XMRV uten antiretrovirale midler. Dette fordi disse ARV er tøffe for kroppen, har mye bivirkninger og han er skeptisk til hvordan ME-pasienter vil respondere til dette, spesielt de sykeste. Jeg har ingenting å tape, så kom igjen forsk iveg på meg, og det kommer nok dokumentasjon og publiseringer etterhvert.

              Jeg tror vel at medikamentet vil fungere på samme måte for de som nettopp har fått ME eller ikke har noen tilleggsproblematikk, kun XMRV. Det aktiviserer makrofagene og kunne legge XMRV i ro uavhengig av annen problematikk.

              • Norefall 20.02.11, kl. 15:44

                Takk for svar Rutt❤ Gleder meg til det kommer rapporter om dette på ME pasienter. Regner med han allerede har noen underveis😉 Er også spent på om LHK vil bruke dette i behandlingen av XMRV.

                Det virker hvertfall som at vi alle går utifra at XMRV er den siste brikken i spillet.

                Ha en fortsatt god dag "Rutt"! Og fortsett med personlige oppdateringer, det er spennende😉🙂

                • Rutt 20.02.11, kl. 15:52

                  Det virker ihvertfall som at de med mest klinisk erfaring med ME-pasienter Kenny, LHK, ME-senteret tar XMRV og at man faktisk har dette i kroppen på alvor, og forsøker å finne løsninger på å legge det i ro. At man har dette i kroppen gir svar på alle «defekter» man har sett i ME-pasienter i årevis. Tenk hvis det kunne vært siste svaret på gåten, det hadde vært fantastisk! Det kommer mange spennende publiseringer i løpet av 2011🙂

      • Håp 09.04.11, kl. 00:52

        Hei Rutt,
        var hos KDM i dag (8.4.) og fikk med meg 15 ampuller GCMaf. Han sa at hans to døtre hadde blitt «normal» – friske etter 12 uker med stoffet… Blir spennende hvordan jeg reagerer på det…Tar ikke Nexavir lenger, burde jeg ha hatt dette i tillegg? Har lest litt på Me-forum innlegg og forstår det slik at Nexavir e.l. burde brukes sammen med GcMaf…? Takk for ditt svar. Hilsen Håp

        • Rutt 09.04.11, kl. 11:32

          Hei Håp
          Jeg vet at mange bruker Nexavir og/eller Artesunate i kombinasjon med Gcmaf, men vet ikke om det er et «absolutt». Etter hva jeg forstår kan Gcmaf sette igang replikering av «sovende» XMRV, som man forsøker å motvirke. Det kan jo hende at også andre antivirale midler kan fungere for dette. Jeg tror det er flere parametere som skal stemme for at Gcmaf skal fungere optimalt, ikke kun at man tar Nexavir i tillegg. Tror det er ekstra viktig at du forsikrer deg at KDM sjekker verdiene dine, slik at kroppen er mottagelig.
          Lykke til!
          Mvh
          Rutt

  2. ~SerendipityCat~ 20.02.11, kl. 17:41

    Dette er veldig interessant å høre, og jeg gleder meg på dine vegne over å høre om bedringen, selv om det tydeligvis har vært en tøff vei frem! Du er utrolig flink som klarer å være tålmodig.

    Jeg regner ikke med at du har full oversikt, men har du på en eller annen måte hørt noe om hvordan LHK stiller seg til behandling med Nexavir og GcMAF? Jeg går jo dit, og har tenkt å diskutere dette med Dr. Mette, for jeg tenker at det kan bli litt slitsomt å skulle begynne i behandling til KDM i tillegg. Samtidig så vet jeg ikke om jeg orker vente på at dette eller andre ting skal bli tilgjengelig via LHK…

    Kan jeg også spørre hvordan du får i deg GcMAF? Må man inn på legekontoret og få det som IV, eller er det sprøyter du setter selv eller hva?

    Beklager om du har skrevet om dette før og jeg ikke har fått det med meg…

    Fortsatt god søndag herfra!

    • Rutt 20.02.11, kl. 17:57

      Jeg snakket såvidt med Dr. Mette om dette på et av hennes foredrag i sommer. Da sa hun at det var et interessant medikament, men hun var litt skeptisk til at man kunne bli dårligere ved oppstart. Det settes jo igang store prosesser i kroppen og man bader jo nærmest i cytokiner, men jeg har faktisk ikke inntrykk av at oppstarten selv om den kan være tøff er noe stort problem for noen av de jeg har kontakt med, og vi er relativt mange etterhvert.. Jeg tror noen pasienter på LHK bruker Nexavir og man får tak i det på norske apoteker, selv om prisen er himmelhøy, så det lønner seg å bestille fra utlandet. Men er litt usikker på om de klarer å få tak i GcMAF..? Kenny har det med seg når han kommer til Norge, men etter hva ryktene kan fortelle har det nå blitt mulig å bestille fra klinikken hans i Belgia. Problemet er at det er fryse-vare, så det må pakkes og fraktes på en litt krevende måte. Jeg setter det intramuskulært selv. Enten i låret eller i «skinka», når musklaturen i låret føles litt såre etter B12 sprøyter som jeg også setter selv to ganger i uken.

      Skjønner at du er utålmodig, jeg har det på samme måte. Jeg vil heller teste ut dette medikamentet og ta Kennys ord for at han har hatt gode resultater med det, enn og ikke gjøre noe.. Selvfølgelig har jeg stor forståelse for de som ønsker å vente til det foreligger mer forskning også! Det er vel «lettere» for meg fordi jeg har opplevd å bli så mye bedre av hans behandling og gjennom dette har jeg fått full tillitt til at han faktisk har gode intensjoner og er ekstremt dyktig!

      • ~SerendipityCat~ 20.02.11, kl. 18:24

        Ja, ikke sant. Du kjenner ham allerede personlig og han virker jo absolutt som en lege det er lett å få tillit til. Men det er alltid krevende å starte nye relasjoner til behandlere. Tusen takk for svar, du visste jo mye mer enn jeg hadde håpet!🙂 Jeg skal nå diskutere dette med Dr. Mette. (Og så må jeg si jeg er imponert over at du takler å sette B-12 på deg selv, jeg skal lære meg det også, men har ikke orket så langt… fysj…hehe).

        • Rutt 20.02.11, kl. 19:13

          Det er kjempe krevende å starte nye relasjoner til behandlere!! Det er jo derfor så mange av oss går til fastleger som nærmest krenker vår sykdom, uten å orke å bytte lege. Jeg kjenner mange som forteller at de går gråtende ut av legekontoret hver gang, men de orker ikke belastningen med å «begynne på nytt». KDM er absolutt en lege man lett får tillit til, rett og slett fordi han er utrolig dyktig.

          Det er en barriere å sette sprøytene selv, men når den er brutt er det greit liksom. Jeg og mannen bytter på å sette de, det er greit å få litt hjelp spesielt de som skal i «skinka»😉

          • ~SerendipityCat~ 20.02.11, kl. 23:01

            Ja fy flate altså… jeg tror jeg er skada av å møte så mange rare leger jeg. Fastlegen min er heldigvis grei, og hun har skjønt hvor redd jeg er for å bli lagt inn på sykehus. Ikke fordi jeg har noen generell sykehusskrekk, men fordi det er _klin umulig_ å få den forståelsen som trengs for å kunne få behandling/omsorg der slik at jeg ikke blir sykere. Jeg takler ikke å komme til flere sykehusleger som tror ME er en ny film eller blomst eller en bildel eller hva farsken den nå enn er de tror.
            Men jeg skjønner at KDM ikke er sånn altså.🙂 Det er vel bare en psykisk barriere!

            Og jeg SKAL klare å lære meg de sprøytene. Det er jo ikke sååå vanskelig.

  3. Cathrine 20.02.11, kl. 18:39

    Har du tatt den tiende allerede? Hei hvor tiden flyr😀
    Høres ut som du er på rett vei, Rutt! Veldig godt å høre.
    Siden du er på vei oppover i formen: Blir du med til London i mai ????😉

    At ME-pasienter ikke alltid har nytte av GcMaf er helt sikkert. Av 3 i familien min varierer resultatet fra ingen endring til svært stor bedring. At De Meirleir ønsker å finne ut av hva det kan komme av, skulle jo bare mangle. Han tror at den genetiske testen avslører hvem som er «low/moderate/high responder», men er selvfølgelig ikke 100 % sikker ennå. Her blir veien til mens man går. Det er helt sikkert mest lønnsomt å vente med behandling til forskningen har kommet lenger. Problemet er jo at så lenge psyko-babbelet råder er det nesten umulig å få forskningsmidler til biologisk-medisinsk forskning. Jeg hater denne sykdommen så intentst at jeg velger å være med på å finansiere forskningen ved å betale for min egen utredning og behandling. Ja, det har hendt at jeg har fått medisiner som ikke har vært virksomme, men jeg har gått inn i det med åpne øyne og jeg angrer ikke. Min livskvalitet nå kan ikke sammenlignes med hvordan jeg hadde det for et par år siden.

    • Rutt 20.02.11, kl. 19:23

      Tiden flyr Cathrine🙂. Er det ikke rart at dagene er så like og på mange måter stillestående, men likevel går tiden så fort?

      Veldig lite som fungerer på absolutt alle, slik er det jo med etablerte legemidler innenfor de fleste diagnoser. Dette er jo i tillegg på utprøvningsstadiet, så som du sier har man ingen garantier, men må ta et bevist valg om man vil gå inn i det under de forutsetningene eller vente.

      Jeg har såååå lyst på Londontur. Hadde egentlig slått det fra meg fordi datteren min har bursdag 20 mai, men kanskje jeg kan forhandle meg frem til noe med henne. Om dagen blir feiret en uke på forhånd pleier jo det å være greit.. hmm… tenkeboksen. Jeg gir deg beskjed🙂

      SÅ glad for å høre at det fremdeles går bra med deg Cathrine, og veldig trist at det fremdeles ikke er endring hos tredjemann i familien… Vil dere fortsette en stund til eller blir behandlingen stoppet?

      • Cathrine 20.02.11, kl. 20:00

        Vi har time i mars, så da får vi se hvordan veien blir videre.
        Kos deg i tenkeboksen😀

  4. Cathrine2 21.02.11, kl. 10:48

    Heisann Rutt,

    Så fin lesning å starte uken med! Siden du har satt deg endel inn i denne medisinen lurer jeg på om den også hjelper på andre ‘fremmedelementer’ som bakterier ol. eller er det virus som XMRV, HIV – tenker på dem som får påvist borrelia eller andre infeksjoner ol. – det gir jo også ødelagt immunforsvar, men vet ikke om GcMAF hjelper kun på virus eller andre ting også? Har du kommet over noe om dette når du har lest om GcMAF?

    Unner deg sånn at du kjenner bedring – og håper det bare fortsetter!

    Som en liten kommentar til SerendipityCat:
    Vet om en som har blitt behandlet på LHK med god bedring av div. tarmproblematikk ol., testet positivt på XMRV og har startet med GcMAF – da ønsket ikke LHK å behandle pasienten videre (jeg kjenner ikke begrunnelsen i detalj, men kan jo tenke meg at det ligner det mange fastleger tenker – at de ikke vil ta ansvar for andre legers behandling), men vedkommende må skifte hele behandlingen til KDM.
    Cathrine2

  5. Cathrine2 21.02.11, kl. 10:50

    Hei igjen,

    Stiller et spørsmål til jeg: Cathrine nevner over at de er 3 i familien som bruker GcMAF – noen uten bedring og noen med stor beding. Passer denne reaksjonen på medisinen med gentestene som er utført i forhold til om amn ble betegnet som low/moderate/high responder før oppstart?

    Hilsen Cathrine2

    • Cathrine 21.02.11, kl. 15:51

      Vi startet behandlingen før gentesten var på «markedet». Kun en av oss har tatt testen, resultatet var low/moderate. Det hadde selvfølgelig vært interessant å teste oss, men vi forsøker å holde utgiftene nede.

  6. Lisbeth 21.02.11, kl. 16:06

    Cathrine :
    Jeg lurer også litt på dette som Cathrine 2 spør om. Den i familien som er uten bedring – er det den samme som fikk resultet low/moderate? Årsaken til at jeg maser, er at jeg har ett fam.medl. som fikk dette resulatet og venter spent på framgang.

    • Cathrine 21.02.11, kl. 16:46

      Lisbeth:
      På det tidspunktet vi tok testen hadde begge barna hatt kun noen svake reaksjoner på medisinen, så en av dem ble valgt ut til å teste seg. Denne personen har senere hatt en lett oppoverpekende kurve. Jeg hadde kraftigere «bivirkninger/reaksjoner» i oppstarten (første 20 injeksjoner!), og fikk en tydelig bedring etterhvert. Jeg hadde 17 injeksjoner før jeg hadde noen få gode dager som ga indikasjon på hvordan dette kanskje ville ende. Nå har jeg hatt 38 injeksjoner og har nesten symptomfrie dager. Aktiviteten min øker for hver uke og jeg kjenner at kroppen er i ferd med å bygge seg opp. Behandlingen tar tid så det kan hende at familiemedlemmet ditt må vente lenger.

      • Måne 21.02.11, kl. 18:25

        Hurra, Cathrine🙂 -Det er sååå hyggelig å høre at det fremdeles går framoever med deg! Og så håper vi og venter på at barna kommer etter🙂

  7. Rutt 21.02.11, kl. 17:49

    Jeg må bare understeke at det fremdeles går litt opp og ned, noen dager er bedre andre er fremdeles ganske dårlig. Det er ingen ensidig oppadgående kurve, og som Cathrine påpeker så går det saaaakte og jeg har fått forespeilet min. 30 injeksjoner, så det er viktig og ikke forvente for mye og for raskt🙂

    • Måne 21.02.11, kl. 18:40

      Og veldig hyggelig å høre at det går framover med deg også, Rutt🙂
      Her i huset går det også opp og ned, men litt framover ..Jeg har innimellom hatt noen «gamle» symptomer, og humøret har vært labilt, særlig i starten. Jeg satte min 16 injeksjon i går. Da gråt jeg litt noen timer, for slik virker GcMaf på meg.. Men, i dag har jeg hatt noen timer som føltes helt utrolig gode! Og jeg sover definitivt bedre enn på mange år:-)
      Jeg er også forespeilet 30 injeksjoner, og fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ikke ville merke bedring før etter 20 injeksjoner. Jeg er moderate\low responder.
      Så da er det bare å vente, det er vi jo vant med😉

  8. Lisbeth 22.02.11, kl. 08:29

    Takk for svar Cathrine – og alle dere andre som har lagt inn kommentarer.
    Selv om det ikke har vært noen spesielle reaksjoner så langt så velger vi å tro at dette går riktig vei. Det er utrolig oppmuntrende å lese at dere som ligger foran i løypa har hatt positive reaksjoner. Er klar over at det går opp og ned, men dette er jo en sykdom som gjør at man må ha laaange perspektiver. Så jeg er svært takknemlig om dere fortsetter å gi små tilbakemeldinger.

  9. anonymica 22.02.11, kl. 18:12

    Jeg har ikke lest alle innleggene over, men to korte spørsmål:

    Hva slags behandling bruker Lillestrøm Helseklinikk idag i forhold til XMRV?

    Får man i dag tatt XMRV test ved Ullevål?

  10. anne 22.02.11, kl. 23:40

    hurra for helsefremgang!
    kjempegøy å høre Rutt😀
    *danse sofadansen i gledesrus*

  11. Håp 09.04.11, kl. 00:59

    Et lite spørsmål til: hvordan fikk du vite om du er high/low responder? Har jeg oversett noe på testresultatene? Begynte i dag på GcMaf, spennende tider i vente…
    takker for ditt svar.
    hilsen Håp

Legg igjen en kommentar

