Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Nytt studie som identifiserer avvik i spinalvæsken hos ME-pasienter

Nytt studie som identifiserer avvik i spinalvæsken hos ME-pasienter som skiller seg fra Lyme-sykdom og friske kontroller. Dette indikerer at det sentrale nervesystemet er involvert i sykdomsprosessene.

Hentet fra Plos ONE:

«Pooled cerebrospinal fluid (CSF) samples from nPTLS patientsCFS patients, and healthy volunteers were comprehensively analyzed using high-resolution mass spectrometry (MS), coupled with immunoaffinity depletion methods to reduce protein-masking by abundant proteins. Individual patient and healthy control CSF samples were analyzed directly employing a MS-based label-free quantitative proteomics approach. We found that both groups, and individuals within the groups, could be distinguished from each other and normals based on their specific CSF proteins (p<0.01).CFS (n = 43) had 2,783 non-redundant proteins, nPTLS (n = 25) contained 2,768 proteins, and healthy normals had 2,630 proteins. Preliminary pathway analysis demonstrated that the data could be useful for hypothesis generation on the pathogenetic mechanisms underlying these two related syndromes.»

Les hele abstractet av studiet HER

Les på norsk med Google Translater HER

—————————————————————————————

Studiet omtales på NJ.com:

«“It’s evidence that there’s biological stuff involved … that it’s not imagined,” said Steven Schutzer, the lead researcher. Schutzer, a UMDNJ-New Jersey Medical School physician and scientist who specializes in Lyme disease research, worked with colleagues at the Pacific Northwest National Laboratory in Washington. Together they zeroed in on the spinal fluid — a “liquid window to the brain,” as Schutzer calls it — to distinguish biological differences between Lyme disease and chronic fatigue syndrome. The work did just that, using an advanced mass spectrometer technique to identify hundreds of proteins unique to each condition and sort out protein differences between Lyme, chronic fatigue and a group of healthy test subjects.»

Les hele artikkelen HER

Les på norsk med Google Translater HER

————————————————————————————————

Studiet omtales også på Health Blog The Wall Street Journal:

«The finding of disease-specific proteins “lets you separate one disease from another,” says Steven E. Schutzer of the University of Medicine and Dentistry of New Jersey-New Jersey Medical School. Schutzer and Richard D. Smith of Pacific Northwest National Laboratory led the team of researchers, who looked at patients meeting the CDC’s definition for Lyme disease — including having a positive antibody test for the bacteria transmitted by tick bites.

The study’s findings could eventually lead to diagnostic tests for the conditions, although much more work still needs to be done. Scientists still don’t know the cause of CFS or why an estimated 10-15% of people diagnosed and treated for Lyme disease don’t get better.»

Les hele artikkelen HER

Les artikkelen på norsk med Google Translater HER

——————————————————————————-

The Washington Post:

«Lyme disease usually is cured with antibiotics, but some patients report pain, fatigue and memory or other neurologic problems that linger for months or years after treatment ends. This post-treatment Lyme disease shares symptoms that characterize chronic fatigue syndrome.

The new study analyzed spinal fluid from 25 of those chronic Lyme patients, 43 people diagnosed with chronic fatigue syndrome and 11 healthy people. Using a special high-powered technology, researchers detected more than 2,500 proteins in each group.»

Les hele artikkelen HER

Les artikkelen på norsk med Google Translater HER

———————————————————-

CBC NEWS:

«NEW YORK – Four times a day, for the last 16 years, Maria Brant takes an assortment of supplements and medications to combat the symptoms of exhaustion, lack of concentration and muscle aches.

She has Chronic Fatigue Syndrome, a disease often dismissed and misunderstood by some medical professionals, even one of her own doctors, reports CBS News correspondent Michelle Miller.

«He said, ‘lots of women are tired,'» Brant said. «I knew that I was different.»»

Les hele artikkelen HER

Les på norsk med Google Translater HER

11 responses to “Nytt studie som identifiserer avvik i spinalvæsken hos ME-pasienter

  1. Norefall 23.02.11, kl. 23:19

    På tide at dem fant noe der… Ikke overaskende i det hele tatt!

  2. Laura 23.02.11, kl. 23:35

    Hva er nPTLS patients?

    • Rutt 23.02.11, kl. 23:38

      Neurologic Post Treatment Lyme disease (nPTLS). Slik jeg forstår det er det de Lyme-pasientene (Borrelia) som har vært behandlet med antibiotika, men ikke blitt bedre og ofte blir forvekslet med ME-pasienter.

  3. Inger Johanne 23.02.11, kl. 23:56

    Dette er desverre noen av de samme folkene som ikke fant XMRV i spinal fluid. Jeg tror Rutt hadde studien oppe for noen uker siden.

    • Norefall 24.02.11, kl. 11:06

      Forstår ikke helt hvorfor det skulle være noe problem? Det er ingen hemmelighet at XMRV er vanskelig å finne. Er jo fint at dem er flinke på å finne andre ting 🙂 Dette kan være en start på noe!

    • Rutt 24.02.11, kl. 11:12

      I en av medieomtalene, jeg husker ikke hvilket, uttalte en av de som ikke fant XMRV i ryggmargsvæske at de ikke hadde gitt opp å finne det og hadde ikke avsluttet dette studiet.

  4. Kari 24.02.11, kl. 11:45

    Ah – jeg har jo funn i ryggmargsvæsken. Både proteiner og virus ble nevnt (funnet), men jeg har forstått det slik at de ikke finner nøyaktig hva/hvilke. Det er vist at det er en betennelsesreaksjon i nervesystemet. Funnene er små/lave/diffuse, men de relateres til symptomene. Selv om de er små/lave/diffuse er det tydelig at de har stor sykdomspåvirkning. Dette er grunnen til at jeg går på prednisolon – som har påtagelig effekt på symptomene.

    Foreløpig er dette antatt å være nevrosarkoidose, men det er også diskutert (mellom meg og nevrolog) at dette muligens er knyttet til ME. Det står med andre ord litt åpent, men jeg får behandling som om det er nevrosarkoidose.

    Sånn generelt oppfatter jeg det slik at det i Norge fremdeles er slik at ME er en utelukkelsesdiagnose. Så snart det er «ordentlige funn» relateres dette (i hvertfall i som arbeidshypotese) til andre sykdommer. Det gjelder mange ting; reumatiske smerter, fordøyelse, hjerte, øre/nese/hals osv. Mange av oss får oss en ny tilleggsdiagnose hver gang de finner noe (det er bare å rette på meg om jeg oppfatter dette feil).

    Jeg står selv ganske åpen til at funnene i nervesystemet er både det ene og det andre, siden jeg har både diagnose ME og diagnose sarkoidose (i lungene) fra før. MEsympt fikk jeg flere år før sarkoidosediagn dukket opp. OG sarkoidose ble slik jeg forstår det faktisk utelukket i utredningsperioden. Jeg har derfor sannsynligvis begge sykdommene uansett. Hvilken av dem som forårsaker saker og ting i nervesystemet tør jeg ikke si noe bastant om. Begge sykdommene er egentlig litt vanskelige å pinpointe.

    Det er veldig interessant at de finner noe i studier om ME, som du beskriver her! For meg er de nevrologiske symptomene de sterkeste.

    Jeg kunne ønske norsk helsevesen snart satte inn seriøse ressurser på dette. Det pusles litt her og det pusles litt der. Det er ingen samordning på hvordan og hva vi testes for såvidt jeg kan finne (anbefalinger, ja. Men at de systematisk gjennomføres og registreres finner jeg ikke). Hvis det er flere (og jeg vet det er noen) som har virkelige funn i nervesystemet, burde de jo samle oss og undersøke videre med en gang. Det samme gjelder for hjerteproblematikk etc. Istedet spres vi for alle vinder med forskjellige andre forklaringer/tilleggsdiagnoser.

    Nå har jeg tenkt å tviholde på min nevrolog, som jeg oppfatter som interessert i meg og i sykdomsbildet selv om han ikke er MElege. Men hvis noen hører om noe som foregår i norge ang betennelser, virus, protein-analyser i nervesystemet og ME etter hvert, så blir jeg veldig takknemlig for tips så jeg kan koble dem og min nevrolog om mulig.

  5. Tone 24.02.11, kl. 18:08

    Ikke overraskende med funn nei. Det ruller mange snøballer for tiden…om 10 år lurer det vel på hvorfor alt dette ikke ble forsket på og funnet før.

  6. Norefall 24.02.11, kl. 23:46

    Video fra FOXNEWS:

    Study: Chronic Fatigue Syndrome Is Actual Disease
    New evidence that common illness is real

    http://video.foxnews.com/v/4555025/study-chronic-fatigue-syndrome-is-actual-disease/

  7. Pingback: Funnet av avvik i spinalvæsken hos ME-pasienter i svensk media i dag « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

