Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Funnet av avvik i spinalvæsken hos ME-pasienter i svensk media i dag

Hentet fra unt.se Uppsala:

«Många hundra proteiner i ryggvätskan hos personer med kroniskt trötthetssyndrom skiljer sig från proteinerna hos friska personer. Också personer med svår trötthet efter att ha haft en borreliainfektion har en speciell ”proteinprofil” i ryggvätskeprover.

FAKTA

40 000 lider av kronisk trötthet
Omkring 40 000 personer i Sverige beräknas ha kroniskt trötthetssyndrom eller myalgisk encefalomyelit, som sjukdomen också kallas. I diagnosen ingår att under minst ett halvår ha ständigt handikappande trötthet, som inte kan förklaras av sömnbrist, depression eller någon annan sjukdom. Andra vanliga symtom är huvud-, muskel- och ledvärk, minnesstörningar.
Borrelia är en bakterieinfektion som sprids av fästingar. Infektionen behandlas med antibiotika. I sällsynta har patienterna efter avslutad behandling kvarstående symtom liknande dem vid kroniskt trötthetssyndrom.
Hittills har det saknats laboratorietester för att ställa diagnos av de båda tillstånden.

Det visar amerikanska och svenska forskare i en ny studie, som publiceras i vetenskapstidskriften PLoS ONE.
– Våra mätningar visar tydligt att de båda formerna av kronisk trötthet inte bara är några inbillade tillstånd, utan att patienterna har påtagliga biologiska förändringar, säger Jonas Bergquist, professor i analytisk kemi och neurokemi vid Uppsala universitet.
Studien omfattar 43 patienter med kroniskt trötthetssyndrom, 25 patienter som besvärades av ständig trötthet efter en borreliainfektion och tio friska försökspersoner. På alla togs vid upprepade tillfällen prover från vätskan som omger hjärnan och nerverna i ryggmärgskanalen.»

Les hele artikkelen HER

Link til publikasjonen HER

9 responses to “Funnet av avvik i spinalvæsken hos ME-pasienter i svensk media i dag

  1. Rutt 09.03.11, kl. 11:58

    Tusen takk til Morran for tips🙂. Godt å se at svenske medier følger med!

    • Måne 09.03.11, kl. 12:15

      Ja, denne er riktig god🙂
      Når kan vi håpe på samme interessen fra norske leger\spesialister\media tro?

    • admin 09.03.11, kl. 13:53

      Takk Rutt, dette vil hjelpe meg veldig mot leger og det offentlige her i Sverige. Det er vanskelig nok som det er å få de til å forstå at jeg ikke er utbrent. «Du får vila och fylla på med energi, och glöm inte att tänka positivt» sier min lege. Jada, det skal gjøre, sier jeg.

      Super oppdatering på en ellers tung regnværsdag i Helsingborg😀

      Ha en fin dag.

  2. Eva 09.03.11, kl. 12:40

    Tro om Eivind Larssen, doktorgradskandidat ved International Research Institute of Stavanger (IRIS), har kontakt med de som gjorde den amerikanske studien? Iflg artikkelen fra Universitetet i Stavanger ( http://www.uis.no/nyheter/article27423-12.html ), «Vil løse ME-gåten», er tittelen på prosjektet hans ”A proteomic approach to mechanisms for chronic fatigue”. Det står han skal undersøke spinalvæske fra rundt 160 pasienter med Sjøgrens syndrom eller Lupus i Rogaland.

    • Norefall 09.03.11, kl. 12:52

      Utifra det han skriver på den siden der, virker det ikke som han vet helt hva ME er. Noen er BARE trøtte? Det er helt feil. Er man bare trøtt, så har man ingen ME diagnose.

      Det står «bare» trøtt. En som vet hva ME er, ville aldri skrevet dette. Det at 80% av de med Sjøgrens syndrom og Lupus har ME i tillegg er nytt for meg. Stemmer dette? Tror heller at 80% har utmattelse / tretthet som hovedsymptom.

      • Eva 09.03.11, kl. 12:56

        Ja det hadde vært bedre hvis han i tillegg hadde tatt med pasienter med ME ut fra Canadakriteriene. Da kunne han jo sett på forskjeller og likhet mellom evt funn.

  3. Eirran 10.03.11, kl. 10:20

    Norefall: Tror ikke du skal lese «fanden på veggen» hele tiden🙂
    Beskrivelsen over det sitatet du nevner, er jo hentet fra ME-foreningen og jeg syns det gir en ok beskrivelse av ME:
    «Kronisk utmattelsessyndrom blir også kalt M.E. (Myalgisk Encefalopati). Sykdommen starter akutt i 80 prosent av tilfellene. Den kjennetegnes spesielt ved hurtig tretthet i muskulatur og sentralnervesystem ved lav anstrengelse og aktivitet, samt unormalt lang restitusjonstid. Utløsende årsak er vanligvis en infeksjon, i følge Norges M.E. forening.

    – Noen tåler ikke lys eller lyd, og må ligge i mørket hele døgnet. De orker ikke å spise. Andre er bare generelt trøtte. Selv om de ønsker å være aktive, greier de det ikke, sier Larssen.»

    Hvorvidt det stemmer at så mye som 80 % med Sjøgren og Lupus også har ME, vet jeg ikke, men det er veldig mange likhetstrekk i symptomene, noe som kan gi overlapp.

    F. eks viser denne at det er overlapp mellom CFS og Sjøgren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8148449
    Da Christine ble utredet for ME ved Haraldsplass var i hvertfall Lupus en av de sykdommene de sterkt mistenkte.

    Det er dessverre noe vi må leve med så lenge diagnosen for disse sykdommene settes kun på bakgrunn av symptombildet.

    Det fine med studien rutt viser til, er jo at de klarer å se forskjell i spinalvæsken mellom ME/CFS og Lyme’s som er enda en sykdom med overlappende symptombilde

    • Norefall 10.03.11, kl. 12:14

      Når jeg leser noe jeg mener er feil eller dårlig, sier jeg i fra om det. Om det kommer fra ME foreningen eller Kongen av Norge, bryr meg ikke.

      Jeg sier også ifra om jeg leser noe jeg liker eller synes er bra🙂 Jeg sier det jeg mener.. Om du har et problem med det, så synes jeg du skal ta deg et LP kurs.
      Folk mener forskjellige ting, og det bør du respektere. Jeg er dog åpen for diskusjon🙂 Håper jeg kan fortsette å yttre mine egne meninger på denne bloggen.

Legg igjen en kommentar

