Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

«Felleskapets kunst» av Freddy Fjellheim

Det hender at jeg får henvendelser fra forfattere som har skrevet bøker utfra ulike perspektiver av ME. Jeg har ikke kapasitet til å lese bøker for å gi en «anmeldelse» av dem her på bloggen, det gjelder også denne boken. Men jeg nevner de gjerne for å gjøre dere lesere oppmerksomme på hva som finnes av aktuell literatur.

Freddy Fjellheim har selv ME og skriver bla i sitt forord -Er det en sammenheng mellom den kulturstas som fører til sosial diskriminering fra høykultur mot lavkultur, og diskrimineringen fra friske menneskers høydepunkter, mot de kronisk syke dype daler?

Jeg har som sagt ikke lest hele boken, men syntes forfatter beskriver på en god og spennende måte overlevelseskampen mellom det å være borger av to riker, friskhetens og sykdommens. Her følger et lite utdrag:

En universell holdning som alle kan lære, begynner i øynene. Vi skal møte den syke og svake ved å se etter hele mennesket, dets omriss i rommet. Ikke den granskende kontrollen eller den lunkne analysen. Ikke ideen om det hele mennesket. Ikke å stirre på sykdommen eller symptomet, men se detter det syke menneskets bevegelser. Dette blikkets omfavnelse, blikkets kjærtegn.

Et vart blikk. Et blikk som omhegner. La seg bevege, og bevege seg i den sykes tempo. I svakhetens øyeblikk bærer vi hele vårt livs historie med utstrakte hender.

Jeg spesifiserer at jeg har ingen fortjeneste av å skrive om denne boken her på bloggen!

Les mer og bestill HER

One response to “«Felleskapets kunst» av Freddy Fjellheim

  1. Måne 26.03.11, kl. 18:23

    Denne vil jeg lese!:-)

Legg igjen en kommentar

