Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Aftenposten 05.04: «Frykter juksebehandling-tilbud til ME-pasienter skal sjekkes»

15 mars ble det overlevert en underskriftskampanje hvor ca 4000 stk hadde skrevet under på at de ønsket medisinsk behandling dekket fra det offentlige helsevesen for ME. Det var Tord Dale som tok i mot disse underskriftene på vegne av Helse- og omsorgsdepartementet. Du kan lese referat fra dette møtet HER.

Aftenposten skriver bla i dag at Tord Dale er redd for at ME-pasienter skal bli tilbudt juksebehandling og at kunnskapssenteret skal gå igjennom alternativene for behandling i Norge.

Hvis kunnskapssenteret ikke evner å skille på pasienter i sekkediagnosen ME vil denne rapporten være lite verdt og gjøre mer skade enn gagn! For å lese om kaoset som har oppstått i denne sekken anbefaler jeg å lese DENNE bloggposten hos Marias Metode som beskriver den heterogene, uensartede pasientgruppen som i dag kalles ME.

Jeg ser at en tilbyder av et tredagers-tankehjelpskurs har uttalt at hun gleder seg til rapporten kommer ut, da de mener de kan gjøre 90% dramatisk bedre. Prof. De Meirleir som er spesifikt nevnt i prosjektbeskrivelsen til kunnskapssenteret har kommet med følgende uttalelse som du kan lese HER. Amerikanske helsemyndigheter skal holde en konferanse om ME den 7-8 april hvor de fokuserer kun på biomedisin, så det blir spennende å se om norske helsemyndigheter og kompetansesenteret klarer å henge med på resten av verden når det kommer til forskning og kompetanse rundt ME.

Lyspunktet er at det er flere aktører i Norge som faktisk henger med og fokuserer på biomedisinsk forskning. Bla ME-senteret (Oslo Universitetssykehus), Lillestrøm HelseklinikkMella/Fluge fra Haukeland Sykehus og Prof. De Meirleir er igang med omfattende forskning.

ARTIKKELEN I AFTENPOSTEN KAN LESES HER

Lothiane skriver også om dette HER


41 responses to “Aftenposten 05.04: «Frykter juksebehandling-tilbud til ME-pasienter skal sjekkes»

  1. Pingback: Aftenposten: Frykter juksebehandling av ME-pasienter - Saras Verden

  2. Norefall 05.04.11, kl. 11:58

    Bra, bra🙂
    Vi venter i spenning…

  3. Lothiane 05.04.11, kl. 12:00

    Ikke sant… først MÅ de jo få orden på diagnostiseringa, ellers blir en slik undersøkelse bare kaos. Vi har vel hatt NOK av det nå? Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å skjønne dette.

    Jeg håper ærlig talt at de ikke gidder å sette i gang forskning på LP og andre psyko-metoder. Det har det også vært nok av, nå er det på tide å fokusere på det biomedisinske, slik pasientgruppa selv har bedt om flere ganger.

    Ting kan igrunn ikke skje fort nok… jeg er lei av å vente!

  4. Pete 05.04.11, kl. 12:46

    Hva som kommer ut av nok en rapport er ikke godt å si, men det skjer ting og det får man være glad for. Av erfaring blir det antagelig lite nytt som kommer frem, men la oss i det minste håpe at Kunnskapssenteret kan forsøke å være tydelige på enkelte ting. Jeg tenker da på at man som et minimum må være tydelige på den store «sekken», en nær sagt verdiløs diagnose og det store behovet for å rydde opp og skille undergruppene.

    Vi er mange som er lei halvhjertet og utydelig informasjon. Jeg mener det er viktig å begynne der dersom man skal komme videre, og det er naturlig å anta at senteret har troverdighet og tillit som gjør at det man kommuniserer i det minste blir lest og betraktet på en vitenskapelig måte, om man kan kalle det noe slikt.

    Det er intet mindre enn en «skandale» at LP-menigheten i tide og utide skal fortsette å spre sin tolkning om at det er snakk om en homogen pasientgruppe. Jeg er mildt sagt forundret over at ingen «fagfolk» kan kontre dette på vegne av undergruppene som i det vesentlige har helt andre utfordringer enn det de LP-kurerte har.

    Det går fremdeles utrolig smått og tregt i det offentlige, men det går fremover.

  5. Sun 05.04.11, kl. 12:50

    Ja, LP-folka brukar vel ikkje diagnosekriterier i det heile tatt, så langt eg veit…
    Dei bør kanskje bli pålagt å bruke Canada-kriteria dei også?
    No er det vel berre for deltakaren å seie at en har ME, samme kva problem en har…
    Kanskje bedringsprosenten for «ME-pasientar» blir mindre enn 90 då..?

    • Anonymica 05.04.11, kl. 13:02

      Nei LP-coachene kan jo ikke bruke diagnosekriteriene, de er jo ikke helsepersonell i det hele tatt.

      • Måne 05.04.11, kl. 13:40

        Det er vel ikke nevnt noe om LP i prosjektbeskrivelsen..? Jeg observerer at den ofte omtalte LP- veilederen nok en gang utelater fullstending å si noe som helst om alle som blir sykere eller ikke har nytte av LP. Det kan se ut som noen har frekkheten som rettesnor her i livet…Det er jo helt tragisk..
        Men en dag…:-) -Og da skal det feires🙂🙂🙂

        • Sun 05.04.11, kl. 14:05

          @Måne🙂

          Kanskje du kan begynne ei underskriftskampanje
          sammen med dei som har tatt LP og ikkje blitt friske/ blitt sjukare?

          Klem frå Sun

          • Måne 05.04.11, kl. 14:12

            @ Sun🙂
            Det hadde vært på sin plass!
            Men jeg er da ikke særlig god til å bruke pc .. Og er veldig stolt fordi jeg klarer å kommentere og maile og sånt, men jeg kan ikke så mye mer enn det..
            Men dersom noen datakyndige vil starte en underskriftkampanje, så er jeg mer enn gjerne med!

            • Sun 05.04.11, kl. 14:20

              @Måne🙂

              Synst du er flink, eg😉
              Her er ME-behandlingskampanja :
              http://www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=3231
              Stilig å sjå at der er 4010 underskrifter no🙂
              Anti LP-kampanja kan vel «vi som kjenner noken som har blitt dårligere/uten effekt av LP» også skrive under på?
              Ser ut som sei slik kampanje ikkje er så vanskelig å starte

        • Anonym 06.04.11, kl. 09:53

          Jeg tok LP kurs for et år siden ved Senter for livsmestring ved Haraldsplass sykehus i Bergen. LP coachen er lege og har jobbet som allmennlege i mange år. Jeg ble ikke det fnugg bedre! Oppfølgingen fra coach var derimot betydelig over mange uker i ettertid, men ingenting hjalp på formen så jeg valgte å skrinlegge hele metoden. Det jeg stusser mest over er at jeg aldri har mottatt noe evalueringsskjema i ettertid – ikke noe ønske fra Senter for livsmestring om å vite hvordan det går med deltakere etter endt kurs utover Phil Parker sitt standard skjema som man fyller ut dag 3 – ikke rart man kan si at man hjelper 90 % med LP hvis det er metoden som blir brukt for å oppsummere virkning. Hvem ønsker vel å skrive at man ikke har blitt bedre på siste dag av kurset når man har lagt alt sitt håp i at denne metoden skal hjelpe en? Men jeg hadde altså trodd at Senter for livsmestring ved Haraldsplass var en mer seriøs aktør enn det de fremstår som for meg i ettertid som klarte å tenke litt utenfor boksen siden det tross alt var rimelig kontroversielt da tilbudet ble lansert!

          • Måne 06.04.11, kl. 10:32

            Hei anonym🙂
            Jeg tok LP- kurs i England for noen år siden, før det var kommet norske Lp-veiledere, jeg ble heller ikke det spor bedre. Da jeg begynte å bli sykere etter 3\4 års «trening», sluttet jeg.. Og innrømte det jeg hadde forstått lenge: Dette var et fullstendig blindspor på min vei for tilfriskning av ME!
            Senter for livsmestring\Haraldsplass sykehus: Er det offentlig eller drives det med offentlig støtte?
            Du sier:»LP coachen er lege og har jobbet som allmennlege i mange år. Jeg ble ikke det fnugg bedre.»
            -Det er verdt å merke seg at her er lege som ikke bare anbefaler LP, men som utfører det som en metode\behandling for ME-sykdom. JMf tidligere diskusjoner og uttalelser fra Trond Markestad, Rådet for legeetikk.
            Spørsmålet blir da om dette er lovlig?
            LP-veilederene\Phil Parker fraskriver seg ethvert ansvar i ettertid ved å kalle dette for trening, ikke terapi eller behandling. Det må de jo for ikke å bli anmeldt for å lure penger ut av folk og faktisk bidra på det sterkeste til at mange blir sykere!
            Men er du lege, så kan du vel ikke slippe unna det etiske ansvaret på samme måte?
            Åååååååh, jeg er så lei hele LP-dritten!!!!

          • hasla 06.04.11, kl. 13:18

            Hei Anonyme.
            Du har et veldig viktig poeng der. Jeg vet om flere som kunn har fylt ut skjemaet den 3 kursdagen. Alle de jeg kjenner som har vært på LP har ikke blitt friske og noen av dem er svært dårlige. De har hverken kapasitet eller husk til å formidle sin -ikke tilfriskning- til kurslederne. Jeg tror heller ikke at de aller, aller sykeste orker å oppsøke dette kurset, så kanskje mange av de sykeste aldri har deltatt på et slik kurs.

            Men vi får da håpe at hensikten til Helsedepertementet er å se på alle behandlingene utenfor det off. norske Helsevesen med åpne, nysgjerrige øyne for å oppdage at pasienter blir bedre og har god effekt av behandlingen til bl.annet KDM og LHK. Og det er helt sikkert noen som blir bedre med LP også. Kanskje dette åpner opp for at de tar noe av behandlingen inn i det offentlige, eller at de «sponser» disse behandlingene.

            I bunn og grunn er det positivt at de ser på disse behandlingene.
            Aftenposten er uheldige med overskriften-«Jukse»-behandling. Artikkelen får et negativt preg av det. Hadde det vært LP de fant ut var «Jukse» behandling så er det greit for meg, men om det er behandlingen hos KDM og på LHK de ønsker å framtone på en negativ måte er det forferdelig synd.

          • hasla 06.04.11, kl. 13:42

            En ting til..
            På visningen av filmen «Få meg frisk» i Bergen var det en ting som forundret meg. Det var en LP coach som også er lege som virket litt irritert. Akkurat som hun hoppet rett over alt det positive ved filmen og bare hadde hengt seg opp i at dette var urettferdig i forhold til LP. Det burde også lages en film om LP, sa hun.
            Jeg opplevde det som at det var en forsvars tale for LP. Alle var henrykt av filmen og takket Pål og Anette, men denne personen hoppet rett over det og gikk inn i en slag forsvarstale for LP.

            Jeg har skrevet om det her;
            http://hasla.wordpress.com/2010/11/15/tanker-etter-visningen-av-filmen-fa-meg-frisk-i-bergen-13-11-2010/

            • Anonym 06.04.11, kl. 15:10

              Hei Hasla,
              Bare for å nevne det: legen som var tilstede på filmvisningen ved Haukeland var vedkommende som lærte meg LP ved Senter for Livsmestring.

          • Kari 06.04.11, kl. 15:44

            Jeg ser at den kvinnelige LP-coachen er tilbake som allmenlege.
            Det har nå kommet tilbud om altenativ behandling i Hordaland, og etter som jeg forstår ligner det mye på behandlingen som gies på LHK.

  6. mhj 05.04.11, kl. 14:09

    Ja vi får indelig håpe at «jukse-behandlingen» det snakkes om her er ett stikk til LP.

    Men som vi også så av filmen til Anette, så gikk ho jo igjennom en hel rekke snodige behandlinger på sin vei – før en klinisk utredning og behandling, basert på de funn som vi finner i kroppene våre.

    Om vi tar en kort oppsummering av de norske studiene som er i gang på ME/CFS pasienter har vi:
    * Lillestrøm Helseklinikks «Finnes gammaretrovirus hos ME/CFS pasienter» med en utvidelese/delprosjekt med å se på immunololigiske aspekter i tillegg.
    * Fluge og Mella sin Rituximab studie på ME/CFS pasienter – klinisk medisinsk behandling.
    * ME-senterets sin studie på «Hva er årsaken til ME/CFS» hvor det skal undersøkes flere virus som mulige årsaker, samt subgrupperinger og immunologiske parametre. – her har en vel kanskje ikke noe vesentlige resultater enda.
    * Wyllers NorCAPITAL studie, Kronisk utmattelsessyndrom CFS/ME hos ungdommer, Behandling og basale sykdomsmekanismer: dessverre må vi vel kunne si at denne har en litt annen tilnærming enn det vi vil ønske, selv om basisprogrammet består av dekkende utredning og prøver/tester. (ikke helt bra for oss denne, litt avhengig av hva rapporten konkludrer med, de sykeste er eksludert fra studien… og de er tilhengere av LP phuuuu).

    Så en oppsummering på detter er at vi har tre offentlige instanser som driver klinisk medisinsk forskning på ME/CFS pasienter (disse også med internasjonalt sammarbeid). En privat (LHK) som har tett sammarbeid med WPI og er nasjonalt/internasjonalt sammarbeid.

    Hva mer:
    *Balderklinikken som bruker Marshall-protokollen – behandler ME/CFS syke. Klinisk medisinsk +
    *Arenaklinikken? som sender prøver(Lyme/Borreliose) til Tyskland og behandler ved evt funn.
    * Geir Flatabø, som behandler og sender prøver til tilsvarende labs utenlands. Størst fokus på Autisme-spekteret, men behandler ME/CFS pasienter også. klinisk medisinsk +
    * LHK utredning og behandling av ME/CFS og andre kroniske lidelser – helhetlig, klinisk medisinsk +
    * KDM på regelmessige turer til Norge – utredning og behandling av ME/CFS og andre kroniske lidelser – helhetlig, klinisk medisinsk +

    Vel det er hva æ kommer på i farta – si fra om det er feil her i lista.
    😉 jada den komiteen skal ha nok å evaluere og vurdere….. både private og offentlige (bare at de ikke klarer å ha helhetlig behandling pga manglende objektive diagnose, og ja har ikke full oversikt over kompleksitet, multi-dysfunksjonalitet).

    Ang LP, så er det en behandlingsform på lik linje med EFT, bare at de har dratt den til ett farlig nivå dersom det viser seg at tilstanden din faktisk skyldes immunsvekkelse pga faktorene vi vet så altfor godt om.

    GLEMET Æ Å SI AT NORGE LIGGER PÅ VERDENSTOPPEN I AUTO-IMMUNE-SYKDOMMER!!!!!!!!
    😉 dagens tale, så vi får se ka de legger i ordet «alternativt» etterhvert…….

    hmmmm… kommer ikke rapporten ut rettferdig og objektiv, samt velreflektert/velarbeidet – trur æ vi skal gå igang med litt mere effektive virkemidler……….. Da er det absolutt nok!!! Blodtapping!!!!!
    Rene blitz – bellona – greenpeace- etc….

    • Måne 05.04.11, kl. 14:38

      Det finnes studie av LP, gjort ved Universitetsykehuset i Tromsø. Den baserer seg på samtaler med LP-deltakere, men stiller ingen krav til diagnosekriterier. Utvalget av deltakere tror jeg er ganske tilfeldig, det ble invitert til å ta kontakt med forskeren for de som var interessert. Og således blir det jo helt tilfeldig hvem som deltar. -Studien er ikke firgitt enda, og jeg er usikker på når det skjer.

  7. Tussen 05.04.11, kl. 15:02

    En liten oppfordring.

    NAFKAM (www.nafkam.no) er til enhver tid interessert i å høre om både positive og negative erfaringer fra behandlinger som ikke hører inn under det offentlige. De skriver på sine nettsider: «Alle sykdomsforløp som registreres i registeret, uansett om de blir medisinsk vurdert eller ikke, vil kunne danne viktig grunnlag for forskning.»

    Så om det kommer inn nok positive erfaringer med LHK/KDM feks, vil de kanskje kunne fatte interesse og sette i gang egne studier på bakgrunn av det? Raporter i vei, dere som har god effekt av behandling!

  8. Andreas 05.04.11, kl. 15:23

    Nok en gang skrives dent at man blir bedre av ME etterhvert og at de fleste blir helt friske. Hvor har man dette fra? Hvem har dokumentert det? Jeg har vært syk i snart seks år. Fra 26 til 31. Jeg har ikke blitt noe bedre, annet enn å glemme hvordan det egentlig er å være friske og å lære å leve med det.

    Det gjør at man tenker at det ikke er så alvorlig, det ordner seg med tiden uansett.

    Jeg spør igjen; er det noen av dere som har blitt friske? Kjenner dere noen som har blitt friske?

    Bør vi gjøre noe for å rette opp i denne eventuelle misforståelse – som kanskje er mer ødeleggende for at vi skal tas alvorlig enn noen LP eller psykolog?

    • Lothiane 05.04.11, kl. 20:34

      Det samme har jeg lurt på mange ganger. Jeg har hatt ME i 12 år og har ikke blitt bedre. Kjenner ingen som har blitt frisk.

      De sier det samme om ME-syke barn. Der har jeg lest og hørt om noen som har blitt bedre/bra. Håper virkelig det, siden sønnen min også har symptomer.

  9. Anna-Lena Grønland 05.04.11, kl. 15:37

    Når det handler om statistikk på behandling av syke, er det en fordel å ha både fagkunnskaper innen helse og forskning! Det er som dere andre sier også viktig å skille mellom epler, pærer, druer og sitroner. Det er helt tydelig at det er en sekkediagnose, ME sekken. det er viktig med kriterier, hvordan skal de ellers vite hva de måler? Dette er viktig kvalitetssikring!
    LP coacherne kan ikke drive uavhengig forskning i noe de selve har økonomiske interesser i. Myndighetene mister troverdighet hvis man satser på en alternativ behandling, der man ikke står på en god vitenskaplig grunn. LP er på forskningsstadiet, akkurat som den bio-kjemiske forskningen på ME er.
    Myndigheter er mister også troverdighet hvis de ikke følger med på ME forskningen i utlandet, i synnerhet når det skjer så mye interessant i bio-kjemiske studier. det trengs naturligvis en bredde når man studerer så kompliserte og mangfoldige tilstander som finns innen ME diagnosen.

  10. Tas 05.04.11, kl. 15:41

    Frykter juksebehandling ja. Cbt og get? Eller skal kunnskapssenteret legge lit til Landmarks anekdoter? Det blir for dumt!

    • Måne 05.04.11, kl. 16:00

      Skal jeg være ærlig: Jeg klare ikke helt å tro at de nok en gang overser viktig forskning og kjører videre med CBTog GET..Eller anbefaler LP..-Da må jeg si som Tas: Det blir for dumt!Det blir utrolig dumt!!!
      Samtidig klarer jeg heller ikke å tro at de har helt reine motiver for å undersøke KDMs metoder nærmere. Så dårlig tiltro må jeg innrømme at jeg har til helsemyndighetene og noen av deres representanter etter alt vi har opplevd gjennom årene..

  11. Anna-Lena Grønland 05.04.11, kl. 16:45

    Hvis helsemyndighetene blunder for hva som skjer på Lillestrøm helseklinikk og hva som er på gang på ME/CFS senteret på Ullevål sykehus, setter de seg også i en merkelig situasjon.

  12. Bethen 05.04.11, kl. 17:23

    Når departementets representant går ut og sier at de har fokus på juksebehandling, og nevner LP og KDM som behandling de skal se nærmere på, blir i alle fall jeg skeptisk.

    Jeg aner liksom hva som kommer. Håper jeg tar feil. De kommer sikkert til å konkludere med at det ikke finnes vitenskapelig bevis for at behandlingen til KDM virker. For det er ingen som har finansiert studier som tilfredstiller kravene som stilles. Hvis de da i tillegg amnerkjenner studier som ikke bruker skikkelige diagnosekriterier, så blir alt snudd på hodet. CBT og GET vil da fortsatt være anbefalt behandling, mens KDM og (forehåpentlig) også LP vil dermed ikke kunne dokumentere effekt.
    Utenlandske studier blir sikkert suverent oversett. Og dessuten, hvor dypt kan en liten prosjektgruppe uten kompetanse innen biomedisin grave på så kort tid?

    Håper bare ikke helsemyndighetene har en sjult agenda med å skape problemer for KDM’s behandling. Det ville være drøyt å kjøre over 1000-vis av pasienters og pårørendes erfaringer og dømmekraft, men desverre kan ingenting overraske meg fra den kanten lengre. men jeg må innrømme at jeg er blitt litt nervøs. For jeg har ikken noe alternativ til KDM’s behandling, og kan ikke vente på studier fra det offentlige blir ferdig, og behandlinge tablert. Da er det ikke sikkert jeg er i live lengre, for å si det sånn!

    • Laura 05.04.11, kl. 18:11

      DET OFFENTLIGE HELSESEKTØR HAR INGEN TILBUD TIL ME-PASIENTER!!!
      Dette ble også ikke nevnt i denne artikkelen.
      PROF. DR. DE MEILER MED SIN 20 ÅRS ME- SPESIALISERING BLE HER KALT SOM JUKSEMAKER…!!!
      Liksom jurnalister Tinne Dommerud og Helene Skjeggestad skulle definitivt bli kontaktet av en pasient advokat… det bare går ikke ann å gjøre sånn mot kronisk syke pasienter som er fratatt mange av sine rettigheter….

  13. Tas 05.04.11, kl. 17:59

    Det er jo bare og håpe på at sub – gruppene til Kerr snart blir tatt i bruk og at man finner ut hva disse gruppene betyr. Etter det han sier, kan det være snakk om at disse gruppene er linket opp mot diverse patogen. Så blir jo spørsmålet om xmrv ligger i bunn, eller at det er noe annet som er grunnen til et dårlig immunforsvar? Uansett så er det helt tydelig at Professor De Meirleir og LHK jobber på den eneste rette måten for å hjelpe ME-Pasientene. Passivitet og utenomsnakk er vi lei av nå! Her trengs kun handling. Landmark aner ikke en dritt om medisin så at hun gjentatte ganger får betydelig spalteplass, er og blir idioti.

  14. Måne 05.04.11, kl. 18:17

    Nå må vi huske på at det er Aftenpostens journalist som har skrevet artikkelen, og ikke Helsedep. representant Torstein Dahle. Vi vet ikke nøyaktig hva han har sagt, og hvilke ord som blir lagt i hans munn.. Og ut fra artikkelen, så virker det som han har forstått at helsemyndinghetene må ta ansvar nå… Det er som Anna-Lena sier: Det er merkelig hvis de ikke ser sammenhengen mellom på ME-senterets store prosjekt og LHK, og KDMs vil jeg føye til, utrednings\behandlingsmetoder..
    Jeg tror det er viktigere enn noensinne at vi står samlet og presser på nå..

    • Laura 05.04.11, kl. 18:36

      Helt sikkert er det helt subjekiv tolkning av Kunnskapsdep. Prosjektet de to jurnalister har kommet med. Men det lukter som bare det av arekrenkelse fordi den mangle objektivitet bak det at offentlige har ingen medisinsk tilbud…. Jeg ser for meg en rettsak mot disse to jurnalister og Aftenposten som godkjente det til trykk – forresten så kunne det være kjempe bra PR for ME-sak.
      … Men bare tenk på det folkens at det er akkurat tid for søknader om særfradrag…

      • Lothiane 05.04.11, kl. 20:39

        Godt poeng med særfradrag….

        Hvis det i fremtiden blir bevist at biomedisinsk behandling lik De Meirleirs og LHKs virker for ME-syke, vil det ha tilbakevirkende kraft, slik at alle de som har blitt nektet fradrag på skatten kan få det ettergitt? Noen som kan skattereglene godt nok til å svare på det?

  15. Pingback: Aftenposten 05.04.2011 “Frykter juksebehandling-tilbud til ME-pasienter skal sjekkes.” Artikkel hentet fra Aftenposten « blogg om M.E.-myalgisk encefalopati

  16. meg 06.04.11, kl. 12:21

    Bra artikkel om overpsykosomatisering i samfunnet, passer kanskje inn i «juksebehandling»…http://www.dagbladet.no/2011/04/06/kultur/debatt/kronikk/psykisk_helse/16088795/

    • Måne 06.04.11, kl. 13:18

      Dette var en vedlig bra artikkel, og absolutt relevant for det vi opplever som ME-pasienter selv om den ikke gikk direkte på vår sykdom. Takk for tipset, meg🙂

  17. ~SerendipityCat~ 06.04.11, kl. 20:27

    Har lagt merke til at hver gang Aftenposten skal skrive noe om ME, så får Landmark uttale seg…. Greit med gamle journalistvenner?!

  18. Pingback: “Frykter juksebehandling” « ~ME Nytt~

Legg igjen en kommentar

