Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

HIV-pasienter har samme problemer med leaky-gut/lekk tarm som ME-pasienter

Det er interessant å lese at HIV-pasienter som ikke responderer på antiretroviral har problemer med leaky-gut/lekk-tarm som også er et av de mest omfattende symptomene for ME-pasienter. Det er spesielt interessant fordi vi vet at XMRV er et retrovirus i samme klassifisering som HIV og at et flertall av de testede ME-pasientene er positive for dette. 

Hentet fra PlosOne:

«In advanced HIV infection, the homeostatic balance between gastrointestinal indigenous bacteria and gut immunity fails and microbes are able to overcome the intestinal barrier and gain the systemic circulation. Because microbial translocation is not fully controlled by antiviral therapy and is associated with inefficient CD4+ reconstitution, we investigated the profile of translocating bacteria in peripheral blood of 44 HIV-infected patients starting therapy with advanced CD4+ T-lymphopenia and displaying poor CD4+ recovery on virologically suppressive HAART.»

Les hele studiet HER

Les det på norsk med Google Translater HER

16 responses to “HIV-pasienter har samme problemer med leaky-gut/lekk tarm som ME-pasienter

  1. Rutt 30.04.11, kl. 12:49

    Det som også er interessant er at lekk-tarm ofte blir sett på som kontroversielt innenfor det offentlige helsevesenet i Norge. Og at det er minimalt med kompetanse på akkurat dette..

  2. TaS 30.04.11, kl. 16:06

    Hvordan tetter man lekk tarm?

  3. Kira 30.04.11, kl. 17:56

    Ja det virker som legene bare sklir vekk når det blir snakk om lekk tarm… Er det fordi det ikke har en egen diagnosekode?? Eller kanskje den finnes??

  4. TaS 30.04.11, kl. 17:56

    Det er et spørsmål rettet til dere som er pasienter på Lillestrøm og De Meirleir, for det er vel ikke bare probiotika som brukes? Hva med L-Glutamine?

  5. Arnar 30.04.11, kl. 19:28

    Lekk tarm syndrom (LGS) er i utgangspunktet et allmennt problem som de fleste vet lite om, men som mange lider av. Selv majoriteten av fagpersoner har liten eller ingen kunnskap om LGS, og en slik tilstand blir ofte forbigått under diagnostiseringsprosessen.

    Det er mye som kan/bør gjøres for å fikse en tarm som lekker. L-glutamin er kjent som en aktiv komponent for å tette tarmen, men er som jeg ser det kun én brikke i hele puslespillet. Alle spedbarn blir født med en tarm som lekker (på fagspråket kalt økt permeabilitet) sånn at næringsstoffene fra brystmelk skal kunne raskt og effektivt gi kroppen næring så barnet kan utvikle seg normalt. Imidlertid skal også denne lekkende tarmen tettes etterhvert som barnet vokser opp, men det kan være problematisk om det finnes f.eks. genetiske brister i nedbrytning av ufordøyede proteiner, jfr. gluten- og melkeintoleranse (kasein). Ungdom/voksne kan i tillegg utvikle lekk tarm gjennom f.eks. dårlig/feil kosthold, alkohol, tobakk, for mye sukker, antibiotika-kurer, virus/bakterier, stress/traume m.m. Gjerne en kombinasjon av alt dette…

    Problemet som en lekk tarm bl.a. kan medføre er at immunforsvaret (som i stor grad ligger i tarmen) får en sviktende effekt og gir ufordøyede proteiner eller annet ‘grums’ muligheten til å entre blodbanen og dermed kan skape store problemer for ulike organer i kroppen, inkludert hjernen. La meg ta et konkret eksempel når det gjelder leveren; i det tilfelle hvor ufordøyede proteiner, såkalte peptider, f.eks. fra gluten, (som ikke blir spaltet/hydrolysert til enkeltstående aminosyrer pga. av enzymbrist hos vedkommende) når fram til leveren, reagerer leveren ved å sende ut antistoffer for å nedkjempe de «fremmede innbryterne» og kan derfor forårsake autoimmune reaksjoner. Leveren forventer å få «tilsendt» enkeltstående aminosyrer, ikke peptider, og aksepterer ikke disse og reagerer deretter. Om det er konstant tilførsel av peptider, igjen som følge av en tarm som lekker og mangel på enzymer, blir leveren «stressa» og gjør alt den kan for å bekjempe tilførselen gjennom store mengder antistoffer. Dette er ikke bra og kan etterhvert være delaktig i utviklingen av mange sykdommer, inkludert ME og FM.

    Dette er ett eksempel på den negative effekten av en tarm som lekker. Jeg skrev tidligere et innlegg om lekk tarm og viktigheten av å ta dette syndromet (det er et syndrom, leaky gut syndrome) ytterst seriøst. I mine øyne, som pasient og lekmann, er det alfa omega å fikse tarmen. Gjør man det styrkes forutsetningene betraktelig for at man ikke utvikler sykdommer, og de av oss som har blitt syke behøver kanskje i enda større grad fikse lekk tarmen for å få maksimal effekt ut av en behandling bestående av koktail av mineraler og vitaminer, jfr. en typisk ME-behandling i samsvar med KDM, LHK, Flatabø osv.

    Her er noen lenker til innlegg om lekk tarm:
    http://www.sarasverden.com/2011/03/06/lekk-tarm-arsaken-til-sa-mange-lidelser/
    http://www.sarasverden.com/2011/03/07/lekk-tarm-leaky-gut-syndrome-lgs/ (Dr. Dantini, video)
    http://www.sarasverden.com/2011/03/26/ny-forskning-lekk-tarm-forarsaker-diabetes-type-1-og-2/

    Merk; jeg uttaler meg som sagt ikke som en lege eller terapeut, men kun basert på egen «forskning» og erfaringer🙂. Ta kontakt med en ernæringsfysiolog eller lege som er kompetent på lekk tarm (f.eks. lege Anna-Kathrine Ljøgodt ved Balder-klinikken eller lege Geir Flatabø ved Medisinsk Helsesenter).

    Håper det setter lekk tarm i perspektiv for de som er interessert.

    PS. Ikke meningen å «spamme» bloggen din Birgitte🙂. God helg.

  6. Rutt 30.04.11, kl. 20:56

    Jeg har hatt ekstremt høye verdier på lekk tarm og KDM mener at jeg pga kraftig laktoseintoleranse har hatt dette problemet siden fødsel, som du også beskriver Arnar. Slik jeg har forstått det mener han også at dette har ført til en kronisk inflammert tarm som har gjort at tarmbarrieren sakte, men sikkert har blitt slitt ned og tarmen derfor blitt mer og mer lekk. At giftstoffer lekker ut i blodbanen skaper masse immunresponser og autoimmuntilstand, men også nevrotoxiner som igjen gir oss mange av symptomene. Jeg har hatt akutt kirurgi da tarmen var iferd med å sprekke, og legene sa da at hvis den hadde sprukket opp mer kunne jeg på kort tid blitt i livsfare pga giftstoffer fra tarmen som ville kommet over i blodbanen, så det er mye stoffer i tarmen man IKKE vil ha konstant tilførsel av..

    KDM behandler ved et rigid diett regime, basert på hva man danner antistoffer mot, ofte både melk, gluten, egg, gjær og andre basismatvarer. I tillegg blir de fleste satt på lav-histamin diett, som innebærer strenge restriksjoner av frukt, mye grønt, nøtter, krydder, citrus osv. osv. Hans ernæringsspesialist, Christine Tobback, beskrev tarmen min som «et åpent sår» som ikke tåler noe berøring når det er åpent, men masse berøring når det er grodd🙂. I tillegg blir det målt hvilke bakterier man har for mye/for lite av og man blir satt på intervaller med antibiotika/probiotika for å fjerne/styrke balansen i tarmen. L-Glutamine og L-Glutathione er cellestyrkende aminosyrer som er med å reparere tarmen og det blir gitt immunstyrkende behandling for at kroppen skal bli i bedre stand til å «lege seg selv». På denne måten vil inflammerte slimhinner i tarmen bli bedre og tarmen kan begynne å bygge seg opp. KDM mener også at XMRV er vesentlig for kraftig lekk tarm, da immunsystemet i hovedsak sitter i tarm og retroviruset replikerer i immuncellene (veldig enkelt forklart, slik jeg har forstått det).

  7. TaS 30.04.11, kl. 21:46

    Det er flere som snakker om lekk tarm på disse konferansene jeg har. Dr. Peterson nevner flere ting som han bruker på sine pasienter, men det er vanskelig og skjønne hva han sier. Det er dumt. Entrovirus gir vel også lekk tarm? Vi vet jo at ca 80% av ME pasientene har kronisk entrovirus infeksjon. Men, som du sier Rutt, er det sikkert retrovirus som er den underliggende årsaken til kronisk entrovirus, lekk tarm og immunologiske avvik som er problemene ved ME.

  8. Villblomsten 01.05.11, kl. 00:43

    Hei – er lekk tarm en diagnose innen skolemedisin ?
    Jeg spør – pga da jeg spurte legen min , ble jeg litt » avfeid » ..
    ( han er ellers en grei lege🙂
    Så spørsmålet mitt er egentlig – er dette noe fastlegen kan hjelpe meg med – eller er det mere de private alternative som driver med utredning av dette ?
    Håper dere forstår hva jeg prøver å si🙂

  9. Rutt 01.05.11, kl. 00:53

    Min oppfatning er at det er lite kompetanse om dette generelt i det offentlige helsevesen, så om du er så heldig at du har en lege som feks er villig til å lese studiene jeg har lagt inn over her og/eller anerkjenner problematikken er sansynligheten stor for at han ikke vet hvordan han kan hjelpe deg… Jeg tror ikke det er en egen diagnosekode. Det blir kanskje ikke sett på som en diagnose, mer som du symptom? Også i den private helsesektoren.

  10. Villblomsten 01.05.11, kl. 18:40

    Takk for svar🙂

    Kan jeg spørre om enda en ting🙂

    Finnes det prøver å ta , som kan si om du har lekk tarm , eller ikke ?

    Beklager å «mase»🙂
    men som sagt , så kan ikke legen min svare meg på noe av dette ..

    Og siden jeg har desverre ikke har råd til å begynne på behandling hos de andre klinikkene som kan svare meg på disse spørsmålene ..
    Så prøver jeg å finne ut litt selv , slik at jeg kanskje kan få fastlegen til å hjelpe meg med noe av det ..

    • Rutt 02.05.11, kl. 10:45

      Prof. De Meirleir måler dette på en test som kalles CD14 (en blodprøve), er ikke sikker på om det er den «universal test». Det måler hvor stor grad LPS, bakteriecellenes bakterievegg i tarmen som er i blodbanen og forteller hvor lekk tarmen er. Hvis man har kraftig antistoffverdier av «alle» matvarer er dette også en indikasjon. I tillegg tror jeg han vurderer det utfra en helhetsvurdering basert på at han er spesialist i indremedisin og klinisk erfaring med denne pasientgruppen i over 20 år.

  11. Tone 02.05.11, kl. 00:51

    Kan koloskopi (tarm undersøkelse) ha noe for seg for å evt. påvise lekk tarm og er evt. irritabel tarm (IBS) det samme?

    • Rutt 02.05.11, kl. 10:46

      Tror ikke koloskopi kan påvise lekk tarm. Det er ikke det samme som irritabel tarm, men slik jeg har forstått det er det ofte følgesproblemer.

Legg igjen en kommentar

