Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

12 mai er den internasjonale ME-dagen

Datoen 12 mai er blitt den internasjonale ME-dagen fordi det er Florence Nightingales bursdag. Hun var en pioner innenfor sykepleie og ble syk av en infeksiøs sykdom under sin tjeneste i Krimkrigen. Til tross for hennes alvorlige sykdom var hun med å reformere helsetjenestene i det tjuende århundrede. Dagen brukes nå for å skape oppmerksomhet og spre informasjon om sykdommen verden over. 

Hva er ME?

Arrangementer:

Fredrikstad: Støttekonsert for unge med ME i regi av Norges ME-forening i Østfold:

«– Erikur Hauksson, Odd Rene Andersen, Anette Fossum, Christer Wahlberg, Jeanette Heidenstrøm, Pernille Heckmann, Renathe Gjerløw Larsen, Margareth Cielicki, Ole Børud, Maria Mohn (bildet) med eget kor, Stian Joneid og Isabella Lerøy opptrer, sier Lene Ludvigsen, en av drivkreftene bak ME-foreningen i Østfold for unge ME-syke og deres pårørende.”

Les mer om dette HER 

——————————————————————————————————-

Oslo: Bokbad med Jørgen Jelstad  i regi av Norges ME-forening:

«Boken, som utkommer i mai/juni, dekker flere fasetter av ME-saken. Jørgen Jelstad har møtt mange av de sykeste ME-pasientene, som pleies av sine pårørende i årevis fordi det ikke finnes noe annet tilbud til dem. Pasienter som opplever å bli mistrodd når de forsøker å forklare sin lidelse, fordi tilstanden blir psykiatrisert.

Han har også sett nærmere på forskningen som gjøres på ME, både i Norge og utlandet – og vil gjennom boken hjelpe oss å forstå hva denne mystiske sykdommen er og hvorfor den er så omstridt i fagmiljøene. Jørgen har selv en ME-syk mor.»

Les mer om dette HER

———————————————————————————————————————

I Alta vil det lokale fylkeslaget markere den internasjonale ME-dagen med å holde stand på AMFI Alta Storsenter, torsdag, 12. mai 2011, kl 1200 – 1400.

TEMA: Hva er ME?

Vi har salg på ME armbånd.
For den som vil støtte foreningens arbeid, har vi ME- sløyfer.

Les mer på Facebook HER

————————————————————————–

Være med å støtte den biomedisinske forskningen:

Wittemore Peterson Institute HER

Lillestrøm Helseklinikk HER

Norges ME-forening HER

——————————————————————————————

Andre bloggere som skriver om ME-dagen er: (Er det flere så bare si ifra så vil jeg oppdatere fortløpende)

LHK pasientfora

SerendipityCat

To To NeuroImmunologisk Kurativ Behandling

ME Press

Hasla

Catalyzator

Finger’n i jorda og bladet fra munnen 

11 responses to “12 mai er den internasjonale ME-dagen

  1. Pingback: I anledning ME-dagen, 12 mai | LHK Pasientfora -Sammen er vi sterke!

  2. mhj 12.05.11, kl. 00:27

    Arr: Alta
    I Alta vil det lokale fylkeslaget markere den internasjonale ME-dagen med å holde stand på AMFI Alta Storsenter, torsdag, 12. mai 2011, kl 1200 – 1400.

    TEMA: Hva er ME?

    Vi har salg på ME armbånd.
    For den som vil støtte foreningens arbeid, har vi ME- sløyfer.

    For mer info, klikk deg inn på Facebook-siden til ME-foreningen.
    ————————————-
    *tommel opp* folks😉

  3. Pingback: 12. mai – den internasjonale MEdagen | Kattene mine lager engler i sneen

  4. Kari 12.05.11, kl. 18:27

    Jeg ser at catalyzator, fingernijordaogbladetframunnen og mhj også skriver om 12. mai.
    http://vlogg2011.catalyzator.net/#post21
    http://fingernijordaogbladetframunnen.blogspot.com/
    http://totoneimbehl.wordpress.com/2011/05/08/ukens-meny-%e2%80%93-luftsuppe-og-venteboller/

    Selv har jeg vel egentlig bare lenket tilbake til deg og fjorårets innlegg på min egen blogg. Men så skriver jo du bra🙂. Det gjør alle de andre også. Skal si ifra hvis jeg finner flere lenker🙂.

    • Kari 12.05.11, kl. 18:47

      Du har jo mhj sin = totoneimbehl … Pingback og i listen og kommentar og alt som er…
      Hjernen min gjorde et hopp *rødme*. Du snakker om å ikke se hva man ser og til og med leser *glis*

      Ha en fortsatt god dag🙂

  5. Kari 12.05.11, kl. 18:29

    PS – i tillfelle forrige kommentar falt i spam/søppelpost pga lenker…

    Jeg har altså sendt deg lenker til andre som skriver om 12. mai. Selv får jeg hundrevis av søppelposter for tiden, så jeg får aldri gått gjennom alt. Regner med at det gjelder andre også🙂.

  6. Rutt 12.05.11, kl. 19:11

    Fort gjort å overse en og annen på en slik liste Kari! Det gjør vi alle🙂. Tusen takk for lenker og linking! Håper du har en god ME-dag!🙂

  7. Måne 12.05.11, kl. 19:32

    ME.press har også en fin artikkel i dag🙂.- En historisk oversikt om epidemiske utbrudd. Den er veldig leserverdig! Men jeg klarer ikke å linke, men du vår gode Rutt, klarer nok det🙂

    • Rutt 12.05.11, kl. 19:40

      Det er lenket allerede🙂. Anbefaler veldig å lese den, var meget bra!! Ligger nederst i innlegget under «andre blogger som skriver om ME-dagen». Håper du har en så god dag som mulig vår gode Måne🙂

      • Måne 12.05.11, kl. 19:53

        Takk, kjære Rutt🙂 Ja, jeg har en god dag! Selv om formen svinger litt, jobber jeg jevnt og trutt på verkstedet mitt, og er utrolig glad for at jeg har energi til det igjen! Jeg blir rett og slett lykkelig av det🙂
        Og så gleder jeg meg enormt til å dra til London på IiME neste uke! Det ble altså likevel til det med god støtte fra min kjære🙂 Jeg er veldig spent på om det kommer noen breaking news! -Vi kunne trenge det nå, ikke sant?
        Ang. artikkelen på ME-press: Jeg vokste opp smn med en besteforeldre som hadde polio, svært hardt rammet. Og jeg har selvfølgelig fått poliovaksine..som de fleste andre.. Hmm..begynner å tenke litt, ja..-Det skal bli utrolig godt den dagen gåten er løst! For den dagen kommer før eller siden, det føler jeg meg trygg på🙂
        Håper du også har gode dager, vår superflinke informant 🙂🙂

  8. Unn-Elin Andreassen 13.05.11, kl. 18:45

    Takk for hyggelige tilbakemeldinger om epidemi-artikkelen på ME Press
    (se http://home.online.no/~unnelin/mep12mai.cfm ).
    Månes kommentar er interessant. På ME-foreningens Facebookside forteller en annen noe tilsvarende: «To søstre får polio på 1950 tallet. de får begge hver sin datter etter å ha blitt erklært «friske». Begge døtrene har idag ME.»
    Selv om begge disse kommentarene er anekdotiske, gir de grunn til ettertanke.
    Jeg lurer på om noen kjenner til flere lignende tilfeller?

Legg igjen en kommentar

