Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Arenaklinikken tilbyr XMRV-test i samarbeid med RedLabs, Belgia

For en tid tilbake ble jeg gjort oppmerksom på at Arenaklinikken som har avdelinger i Oslo, Flisa og Malaga tilbød XMRV testing. Da skrev jeg en mail til leder av klinikken og har i dag mottatt følgende svar fra daglig leder for BM laboratorier (svar i rødt):

Spørsmål: Hvilke metoder benytter dere i XMRV testing? (PCR, Co-culture, Serologi)

BMLab: Vi tilbyr PCR og serologi (IgG/IgM).

Spørsmål: Hvilke laboratorier benytter dere? Egne laboratorier eller eksterne i Norge eller utlandet?

BMLab: Utlandet, vi har eksklusivitetsavtale med Redlabs i Belgia.

Spørsmål: Hvor mange (ca) har dere testet og hva er resultatet av disse testene?

BMLab: Foreløpig bare noen få prøver rekvirert av leger, vi har ikke fått svarene tilbake enda.

Spørsmål: Hvilke pris er det for testene?

BMlab: Se vedlagte rekvisisjonskjema (XMRVc (PCR) Kr. 3 400, XMRVab (antistoff) Kr. 2 900)   

Spørsmål: Har dere samarbeid med andre laboratorier/klinikere med erfaring av XMRV-testing f.eks WPI eller RedLabs/Prof. De Meirleir?

BMLab: Redlabs

Spørsmål: Tilbyr dere en form for behandling for XMRV? I tilfelle hvilke?

BMLab: Vi leverer analysesvar, men er ikke involvert på behandlingssiden. Det må tas opp med den enkelt lege/klinikk som rekvirerer. 

BMLab ønsket at jeg skulle spesifisere at testen måtte rekvireres av lege!

 —————————————————————-

Jeg har også fått svar fra Dr. Rolf Luneng i dag som skriver følgende:

«ingen beh.tilbud foreløpig. Vi holder på å se nærmere på dette, så vi kommer tilbake til dette senere.

Mvh
Dr. Luneng»

26 responses to “Arenaklinikken tilbyr XMRV-test i samarbeid med RedLabs, Belgia

  1. Norefall 16.05.11, kl. 15:38

    Det var jo godt at dem ikke drev med hjemmemekka XMRV tester på bakrommet da 😉 Kanskje de kan presse ned prisen på LHK sine tester også 😉

    • Rutt 16.05.11, kl. 15:42

      Det var veldig greit å få bekreftet! De kan ikke tilby co-culture, det er jo meget tid- og kapasitetskrevende.

      • ~SerendipityCat~ 18.05.11, kl. 08:08

        Tilbyr ikke RedLabs co-culture heller? Åh, jeg kjenner jeg er litt forvirret nå…. serologi, antistoffer, co-culture…. Kan vi ikke lage en oversiktig tabell som viser forskjellene på disse analysemetodene og hvem som utfører dem og hvilke priser de tar (pr. i dag.)? Noen som vil hjelpe med det?

        • Rutt 18.05.11, kl. 10:09

          RedLabs utfører Co-culture, men det er en meget tidskrevende teknikk slik at jeg tipper (kun min gjetning) at de ikke har hatt kapasitet til å gå inn på en avtale om å gjøre dette for flere. slik at Arenaklinikken kan ikke tilby dette.

  2. bell4trix 16.05.11, kl. 16:02

    Du er fantastisk Rutt, alt du tar tak i og finner svar på!
    Tusen takk! ❤

  3. Måne 16.05.11, kl. 17:50

    Tusen takk igjen, Rutt 🙂
    Det var flere gode nyheter i dag!
    At enda en norsk klinikk tilbyr testing, er veldig bra! Og det er også bra at de vil ha rekvisisjon fra lege. Det vil sette almennlegene under et press, og det trengs for å få snudd holdninger.-Faren kan være dersom man ikke finner..Og så blir pasienten fortalt at prøven er negativ, ergo har man ikke retrovirus..Vi vet jo at det er falske negative.. Håpet er at WPI\Mikovits kommer med en klinisk test som er 100% sikker (evnt sammen med immunresponser ?)
    1. juni har hun jo sagt tidligere 🙂 -Og at Red Labs blir selvfølgelige samarbeidspartnere..:-)
    Veldig spennende tider dette her!

    • ~SerendipityCat~ 18.05.11, kl. 08:11

      Men hva skal allmennlegene gjøre når pasientene evt. får et positivt XMRV-svar da? De er vel ikke kjent med sånt som behandlingsprotokollen til KDM med Nexavir og gcmaf og hva det nå enn heter, eller LHKs opplegg, der jeg i hvertfall har hatt veldig stor nytte av Imunovir. Dette er vel ikke medisiner pasientene får hos offentlige fastleger foreløpig? Jeg er litt skeptisk til at man tilbyr tester, hvis man ikke har noe å følge opp med i etterkant for pasientene.
      Klart det er greit å vite, men…

      • Rutt 18.05.11, kl. 10:13

        Det blir jo i bunn og grunn pasientenes valg, dette om de vil vite uten å få noe tilbud om behandling. Tror det er meget få fastleger som kan gjøre noe med det, men jeg vet det er flere som har sagt seg villig til å rekvirere videre til infeksjonsavd osv. Om de kan gjøre noe med det er jo også det spørsmål… Jeg har uansett tatt kontakt med leder av Arenaklinikken og jeg spør spesifikt hva de vil gjøre med positive svar, da det jo nå er avd. leder for BMlab (et laboratorie som flere benytter seg av) som har svart over. Publiserer når jeg får svar.

        • ~SerendipityCat~ 18.05.11, kl. 11:26

          Veldig bra, tusen tusen takk.

          Kanskje Arenaklinikken eller BMlab burde ha utarbeidet noe informasjon til fastlegene som pasienten kan ta med seg, ikke bare et prøveresultat tenker jeg. Det er vel få fastleger i dag som vet så mye om XMRV, og det kan være vanskelig å begynne å lete i jungelen av informasjon. Tenker litt høyt nå, ikke noe jeg forventer at du skal gjøre, det må bli tilbydernes ansvar! RedLabs har jo litt informasjon liggende ute da.

  4. mhj 16.05.11, kl. 19:43

    😉 jepp da fikk vi jo greie på det, så takker Rutt 😀

    Vel serologien sendes nu uansett til VIPdx. Spennende å se hva som skjer når WPI kommer med nye tester om litt faktisk.

    Vel kan jo likevel stille mæ litt undrende til: tilbyr test, men behandling???? Tenker ikke bare da nødvendigvis på direkte behandling mot selve retrovirus, men også behandling for underforliggende dysfunksjoner, som følge av (så fremt det viser seg at retroviruset kan settes en stor del av skylda for tilstanden??).

    …men så kjenner æ ikke Arena klinikken godt nok til å si masse om hva de driver med både når det kommer til utredning eller behandling….

    😉 ja vi får vel høre litt etterhvert….

    • mhj 16.05.11, kl. 19:48

      vel det her var vel labs som har svart, så da må vi vel ha mer info fra selve klinikken da..

    • Måne 16.05.11, kl. 21:32

      Er det ikke Arena-klinikken som sender prøver til tyske labr., og som behandler borreliose-pasienter? Kanskje jeg tar, feil , men mener legen som var intervjuet i Dagbladet ang. flått var ved denne klinikken..?

    • ~SerendipityCat~ 18.05.11, kl. 08:12

      Det virker jo som om de følger opp flere aspekter som matintoleranser, tungmetaller etc. hvis man ser på denne siden: http://arenaklinikken.no/Biologisk.aspx
      Presiserer at jeg ikke kjenner til behandlingsopplegget ved Arenaklinikken personlig, men det hadde vært interessant å vite mer om det selvfølgelig.

      • Rutt 18.05.11, kl. 10:16

        Det ser ut som de har mye av den samme tilnærmingen som LHK, Balderklinikken, KDM og andre som driver med biomedisinsk behandling for ME i Norge. Jeg kjenner noen som står i startgropen for å starte opp behandling der, så det blir spennende å følge.

  5. Lev Livet Lett Lokki 17.05.11, kl. 09:44

    Titter innom for å ønske deg en finfin 17mai! 😀
    Spennende med utviklingen, og du bidrar kolosalt! Igjen Rutt – takk for det utrolige stykke arbeid du utfører!!
    Varm klem fra Lokki

  6. Trude H 17.05.11, kl. 16:55

    Måne: jo det er Arenaklinikken som samarbeider med klinikker i Tyskland vedr. borreliose. Jeg vet ingenting om XMRV tester hos Arenaklinikken, men legen der er seriøst opptatt av flåttproblematikken.
    Det var et langt innslag på Dagsnytt 18 den 10. mai , som ligger ute på NRK.no. http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/262931/

    Her intervjues legen ved Arenaklinikken, en pasient som har fått beh. ved Arenaklinikken, og Erik Normann, avd. direktør i Helsedirektoratet.
    Som Rutt har nevnt tidligere – mange ME syke har også en flåttdiagnose, og symptomene kan være skremmende like.

  7. Hilde 17.05.11, kl. 22:58

    Hei,

    Jeg ble diagnosiert med CFS/ME for ca 3 år siden. Jeg var veldig mye sengeliggende pga uttalt utmattelse. I januar 2010 hadde jeg mine første konsultasjon hos Dr Rolf Luneng. Behandling m mineralpiller og tilpasset kosthold startet i mars 2010. Jeg er gradvis blitt friskere 🙂 Nå klarer jeg å gjøre mye mer enn tidligere- til og med å trene yoga 1 time pr uke 🙂 Jeg anbefaler Arenaklinikken og Rolf Luneng på det varmeste! Han er profesjonell, tar plagene dine på alvor og har overkommerlige priser.

    Vårhilsen fra Hilde i Trondheim

  8. Pingback: Arenaklinikken tester for XMRV i samarbeid med RedLabs « ~ME Nytt~

  9. Trude H 18.05.11, kl. 13:14

    Det var fint å høre Hilde, lykke til videre:)
    Jeg har selv vært til behandling på Arenaklinikken, hos Dr. Luneng. Avsluttet for nøyaktig ett år siden.
    Dengang hadde de ikke det samme brede tilbudet som de har i dag. Så Dr. Luneng (som jeg bare har gode erfaringer med!) var ærlig på at jeg ant. ikke bare var et rent borreliosetilfelle, men hadde et mere sammensatt sykdomsbilde. Og jeg kjente at jeg trengte en bredere vurdering. Derfor valgte jeg å henvende meg til LHK.

    Det er viktig å få fram at de funnene som ble gjort hos meg på Arenaklinikken (borreliose og co-infeksjoner) også har blitt bekreftet ved prøvesvar hos LHK.
    Så selv om Arenaklinikken nok har en litt annen innfallsvinkel enn KDM og LHK, vil jeg tro at de er et veldig bra tilbud til mange syke.
    Bredde og engasjerte leger er det vi trenger:)

  10. Rutt 18.05.11, kl. 13:20

    Svar fra Dr. Rolf Luneng:

    «ingen beh.tilbud foreløpig. Vi holder på å se nærmere på dette, så vi kommer tilbake til dette senere.

    Mvh
    Dr. Luneng»

  11. Pingback: Informasjon fra Balder Klinikken om XMRV testing « Rutts tankespinn og ME-nyheter

  12. Pingback: Informasjon fra Balderklinikken om XMRV testing « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

