Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Anbefalt bloggpost: Marias Metode skriver om sin erfaring med Lightning Process

Hentet fra Marias Metode:

«Om jeg skulle skrevet bok om min syke- og friskehistorie er jeg ganske sikker på hva jeg skulle skrevet om.

Jeg skulle skrevet om hvordan jeg gikk fra min legejobb til sengeliggende tre uker etter deltagelse ved Lightning Process-kurs hos Norges mest erfarne coach, etter å ha betalt 15 000 kroner for 12 timers kurs i gruppe med 6-7 andre. Jeg ville skrevet lite om min «lidelses- og hvordan jeg frisknet til mot alle odds»-historie. Om jeg da ikke hadde tenkt til å tjene penger på den i etterkant, selvsagt. Jeg kunne jo holde kurs eller foredrag. Heltehistorier selger, folk tror på dem, og historiene gir andre håp. Dessverre er det få helter. Heltehistoriene unnlater ofte å fortelle hele sannheten. Jeg er for sannheter.»

Les hele bloggposten HER

15 responses to “Anbefalt bloggpost: Marias Metode skriver om sin erfaring med Lightning Process

  1. Stilk 31.05.11, kl. 22:56

    Nok et glimrende innlegg av Maria! Tusen, tusen takk!!😀

  2. Venke Midtlien 31.05.11, kl. 23:17

    🙂🙂🙂 -Supert skrevet av Maria!

  3. TaS 31.05.11, kl. 23:40

    Veldig bra! Ser at det kommer et «ras» av negative erfaringer i kommentarfeltet. Det er sikkert mange flere som ikke kommer ut, og det er jo leit.

    • ~SerendipityCat~ 01.06.11, kl. 08:39

      Tenker på hvor mange det må være som sitter rundt omkring og har blitt sjukere eller ikke friske av LP og ikke tør fortelle om det…

      • TaS 01.06.11, kl. 15:36

        Det var helt sikker tøft for mange som ikke opplevde bedring den tiden da alle sa at de var friske. Hva galt er det med meg liksom som ikke får samme resultatet som alle andre. Så fikk man jo beskjed om at man gjorde lp feil osv. en effektiv måte til å få folk til å holde kjeft om sin negative erfaring. Vi vet jo at statistikken til de som driver med lp, ikke henger på greip. Når man stikker hull på denne oppblåste boblen ser man at virkeligheten er en helt annen, selv om LL og andre holder godt fast i sin overtro om at lp kurerer stort sett alt!

        lp ser ut til å hjelpe noen, men mot hva er det ingen som vet. Det er jo selvsagt en situasjon som passer dem utmerket.

        • TaS 01.06.11, kl. 15:55

          Ser man på ME, vet man jo at man har gode perioder utenom at man gjør noe som helst bortsett fra å holde seg innenfor rammen sin. Faren for tilbakefall er alltid til stede, og det er ingen som skal komme og fortelle meg at lp, cbt eller get forhindrer faren for tilbakefall. Ergo, man kan oppnå en viss bedring av disse metodene, men det tror jeg er kortvarig fordi man ikke gjør noe med mekanismen bak ME. Så har vi dette med hvilken fase man er i. Er man på tur ned? Elle i en god periode. Denne forenklingen som bl annet LL driver med og får blomstre, er og blir en katastrofe for ME saken.

        • Tone 02.06.11, kl. 11:47

          Det var nå noen deltakere som sto frem i ukeblader at de trodde de hadde ME, uten fått bekreftet/utredet eller fastlegen hadde satt foreløpig diagnose på romslige kriterier. Det ligger vel noen suksesshistorier her.

          • ~SerendipityCat~ 02.06.11, kl. 12:15

            Dette tenker jeg på også, det er nok mye feildiagnostisering her. Det finnes jo ulike former for utmattelsestilstander, ikke alle er ME.
            Det må ryddes opp i diagnostiseringen, før vi virkelig kan si noe om hva som virker på hvem.

  4. Britt 01.06.11, kl. 10:43

    Nesten som jeg skulle skrevet det selv! Kjempefint innlegg. Har selv delt min erfaring mht. LP-kurs (min datter har forsøkt både engelsk og norsk LP-kurs – er man desperat så er man desperat…). Disse overprisete kursene ser jeg i etterkant på som ren svindel. Det er rett og slett uetisk det de driver med. LP egner seg som stressmestring og ikke som helbredelse av alvorlig syke mennesker.

    • hasla 01.06.11, kl. 11:13

      Enig Britt.🙂

      • Venke Midtlien 01.06.11, kl. 11:18

        LP egner seg best for friske folk som vil styre livet sitt i en bestemt retning.
        For å delta på kurs, stilles ingen krav til diagnose, veilederne har ingen medisinsk utdanning og i tillegg må deltakeren etter gjennomført kurs skrive under på at han ikke har ME! -For ellers virker ikke metoden og du forblir syk! Det er ingen forskjell på ekstreme religiøse sekters budskap og LP-veilederens budskap: Hvis du ikke gjør som vi sier, kommer du til helvete! Eller du forblir syk! Og det er din egen skyld fordi du lever feil!
        Jeg har selv hørt Phil Parker uttale i et intervju: Alle kan bli friske av LP. De som ikke blir det, vil ikke bli friske.
        Dette er grov utnytting av syke folk, og jeg ser virkelig fram til den dagen da dette humbuget blir avslørt en gang for alle!
        Og Phil Parker himself, -ja han tjener penger på hver eneste LP-deltaker over hele kloden!
        Penger, penger, penger handler dette om!

  5. Anna-Lena 01.06.11, kl. 19:08

    Det er virkelig bra at sannheten kommer frem. Det er viktig at de som søker seg til LP kurs får vite at det kan være en risiko med kursen. Tror at foreldrer som betaler slike kurser for sine barn, har interesse for å vite at så mange tidligere deltakere fått seg en skikkelig smell. Stakkers barn som har gått kursen og som har dårlig samvittighet, fordi de ikke blitt friske etter LP kursen når foreldrene har betalt så mye penger.
    Maria er en stor og vakker sjel i en liten kropp!🙂

  6. Tege 01.06.11, kl. 21:02

    Maria sin blogg-kommentar er glimrende!
    Her er en annen: Går ikke god for alt som er skrevet i flg. artikkel. .. men som en betraktning og med mange forskjellige kommentarer – så gir den sitt relavante bidrag:
    http://blog.tjomlid.com/?p=2961

  7. Rolf Lindkvist 02.06.11, kl. 14:16

    Jeg synes LP bidrar på en måte til å gjøre denne lidelsen til en slags psykiatrisk dignose,for så vidt jeg har skjønt lærer man seg opp til å koble ut ettablerte tankemønstre og tenke anderledes,da må man ankseptere det som en psykiatrisk lidelse,og er det en ting som er soleklart,så er det at det er det ikke,med unntak av at man blir mentalt utslitt.Det er så mange fysiske tilstander ved lidelsen,som sår hals,langvarig feber,leddproblemer,kognitive problemer,at det må jo være snakk om en kroppslig kollaps av alvorlig grad,det mest skremmende er at legevitenskapen ikke har svar,de ser bare ekstremt syke passienter,det er også nevnt at sykdommen kan være en avvart av MS.En gang i framtiden kommer svaret,så får en se om de som har tilført kropen sin store mengder daglige antiosidanter over tid som blåbær,nyper,granatepler og råmelk er de som er inne på det riktigste sporet.

  8. mariasmetode 03.06.11, kl. 11:23

    Tusen takk for deling av posten, Birgitte!
    Til dere som vil dele erfaringene deres – jeg setter stor pris på om dere vil skrive det i kommentarfeltet inne på min post, slik at historier og erfaringer blir samlet.
    Om dere ikke orker skrive det samme en gang til, kopier og lim. No problem!🙂

    Takk!

Legg igjen en kommentar

