Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

NRK.no 08.06.11: – Retrovirus likevel ikke løsningen på ME-gåten

Det er trist at journalisten konkluderer i overskriften da kontroversen er greit beskrevet i artikkelen:

Hentet fra NRK.no:

«I et brev til Science skriver president Annette Whittemore at ingen av de ti studiene som blir nevnt kan sies å ha kopiert testene deres, fordi de har brukt andre testmetoder.

Hun peker også på at en eventuell forurensning av prøvene ikke kan forklare forskjellene de fant på ME-pasienter og friske personer.

«Hvordan ble i så fall bare 3,7 prosent av de friske kontrollprøvene «forurenset», og hvordan kan prøvene ha blitt forurenset av en cellelinje som aldri har vært brukt i dette laboratoriet?», spør hun i brevet.

Instituttet ber om at Science trekker tilbake advarselen.

– For tidlig å avvise retrovirus

Ellen V. Piro i den norske ME-foreningen mener det er altfor tidlig å avvise retrovirus-teorien.

– Mandag ble det faktisk publisert en ny studie hvor ME-pasienter har testet positivt på retrovirus, og jeg vet at flere er underveis, forteller hun.

– Her gjelder det å være tålmodig og ha is i magen, avslutter hun.»

Les hele artikkelen HER

17 responses to “NRK.no 08.06.11: – Retrovirus likevel ikke løsningen på ME-gåten

  1. Rutt 08.06.11, kl. 11:00

    Jeg har skrevet følgende kommentar på NRKs nettsider (under artikkelen) og på NRKs Facebookside:

    «Oslo Universitetssykehus mener i hvert fall at det er alt for tidlig å trekke noen konklusjoner, spesielt ut fra studier som ikke teknisk er korrekt satt opp, så de fortsetter å jobbe med dette i samarbeid med ME-senteret som er den offentlige spisskompetansen her i landet: http://bit.ly/kbhxzb . Ellers skriver Dr. Mette Johnsgaard som driver Lillestrøm Helseklinikk følgende i kommentarfeltet her http://bit.ly/mKevVm : “jeg har full tillit til forskningen som gjøres på WPI av blant annet Judy Mikovits og hennes samarbeidspartnere.”

    “Jeg er sjokkert hvordan penger, prestisje og personlige intriger får lov til å styre forskningen, men at jeg er overbevist om at det vil bli en løsning om så noe senere. Forskningen vår er ca et år forsinket pga all denne politikken, og det betyr dessverre at behandlingsmuligheter også forsinkes tilsvarende. Det er hårreisende!”

    En annen av verdens fremste forskere skriver følgende om dette her http://bit.ly/iwlfxE .

    Vi er nok ikke ferdige med denne saken enda, det er bare trist at det blir stikket kjepper i hjulene til seriøs forskning for en så alvorlig syk gruppe som man vet altfor lite om!»

    Fint hvis det blir lagt inn flere kommentarer som kan forklare enda mer rundt denne kontroversielle situasjonen!

  2. Norefall 08.06.11, kl. 11:19

    «Money wil beat sience», virker det som nå.. Politikken biter tydelig vis på NRK også. Dette hemmer jo hele verdens videre forskning på XMRV. De som ikke tvilte for 1 år siden, har heller ingen grunn til å tvile nå.

    At NRK er med på propagandaen om å beskylde WPI for juks, det er…ikke bra.

    Resultatene kan ikke forklares av kontaminering, og det er også utelukket flere ganger uansett. Enten er resultatene riktige, teknisk feil, eller juks… Det er hvertfall ikke kontaminering. Ikke glem at myndighetene fikk mer eller mindre samme resultar de også. Teknisk feil som skjedde 2 ganger på rad? Juks 2 ganger på rad? Lol..

    Resultatene taler for seg selv. De må være riktige😉

    • mhj 08.06.11, kl. 18:06

      jeg har lyst til å presisere noe når det kommer til beskyldninger om WPI og juks:

      Dersom det skulle vise seg at isoleringen av XMRV og denne kommer opprinnelig fra labs, så er det sannsynlig at det dreier seg om at «en trur en har funnet ett nytt virus» og kunne neppe vite at dette skyldes en labforurensning, altså oppstått fra labeksperiment. Dette er ikke juks, men i så tilfelle en feil og misforståelse. dette skjer ofte i vitenskaps-sammenheng.

      Så alle beskyldninger om juks og propeganda i denne sammenheng er useriøse påstander, OK?

  3. Tege 08.06.11, kl. 11:44

    Overskriften er faktisk det som er dårlig i den artikkelen. Jeg har nå sendt mail til journalisten og be henne få inn et ?-tegn: -Retrovirus likevel ikke løsningen på ME-gåten?
    Jeg synes innholdet forøvrig er rimelig balansert.
    OG – journalisten kan jo på sikt mates med mer adekvat info når det kommer nytt materiale på plass.

    • sofi 08.06.11, kl. 13:15

      Ser ut som det hjalp! Overskriften er nå endret til «Retrovirus trolig ikke ME-årsak».Bra jobba Tege:-)

      • sofi 08.06.11, kl. 13:17

        Ikke det at «retrovirus trolig ikke ME årsak» er den beste overskiften, men bedre enn den første i hvertfall:-)

  4. hasla 08.06.11, kl. 11:53

    «-hvordan kan prøvene ha blitt forurenset av en cellelinje som aldri har vært brukt i dette laboratoriet?», spør hun i brevet.»
    Dette er jo et godt poeng.
    Og det er jo merkelig at det slår så forskjellig ut hos friske og ME-syke pasienter.
    Jeg tror de er på sporet av noe viktig noe, og min tro er sterk.🙂

    Når det er sagt så vil jeg også påpeke at jeg kjenner flere ME-syke, som har vært/er veldig syke og har vært det i både 10-15-og 20 år som ikke har XMRV og de er like syke for det. Hva kan det være da?
    Jeg tror det er mange veier til Rome, og derfor er det så fint at det forskes på forskjellige tilnærmelser til denne sykdommen.

    Rent personlig er jeg jo veldig opphengt i XMRV, siden jeg har en positiv test og jeg i alle disse 10 årene jeg har vært syk, har trodd at det måtte være noe virus greier som har forstyrret kjemien i kroppen min. Men nå hadde jeg jo flere virus og bakterie infeksjoner i starten av sykdommen, så?? -og jeg har flere ganger fått påvist at jeg har immunforsvarsvikt.

    og

    jeg synes det er litt rart at kreften er etter disse kroppene flere ganger. Kan det være tilfeldig tro?

  5. norefall 08.06.11, kl. 12:07

    Oppfordrer alle til å legge igjen en klage på overskriften. Den er enkelt og greit feil😉 Folk flest legger XMRV død etter å se en slik overskrift.

  6. Måne 08.06.11, kl. 12:41

    Jeg har nå lagt inn en kommentar til artikkelen\overskriften, krydret med noen skrivefeil i farta..Men den er alt for lang til å legge her.. Dere vet jo det meste uansett, flinke som dere er😉🙂
    Stå på folkens, sammen er vi sterke!🙂

  7. Tege 08.06.11, kl. 13:14

    Solveig Husøy som er journalisten, svarte meg:
    «Overskriften har en sitatstrek, noe som indikerer at dette ikke er en faktum, men en påstand. Men takk for at du sa ifra»
    Jeg har svart tilbake med både ytterligere ris, og litt ros (synes nrk i alle fall prøver å følge med og være saklig. Men overskriften er definitivt en dårlig løsning)

    • Måne 08.06.11, kl. 13:27

      Bra jobba, Tege🙂

    • mhj 08.06.11, kl. 17:52

      *tommel opp’ tege – godt det er pådrivere sier nu æ – savner fremdeles ett spørsmålstegn dog.

      ja utrolig lett å forstå at «sitatstrek» indikerer at dette ikke er faktum! Hvo mange vet det da?
      😉

  8. Beate 08.06.11, kl. 13:35

    Mail sendt fra meg også til journalisten! Det er jo bra det nytter å si fra🙂 Litt endring i overskrifta ble det da. Selv om jeg nå synes fortsatt det kunne endres til noe enda mer beskrivende for artikkelen. For eksempel noe om at det er store uenigheter istedet for å halvveis konkludere den ene veien ( selv om det er sitatstrek foran som journalisten sier)

  9. Øistein Jansen 08.06.11, kl. 13:45

    Bra alle sammen. Overskriften til NRK har vært noe av det mer misvisende på lenge. Mange av kommentarene er også kun useriøse og fortjener egentlig ingen oppfølging.

  10. TaS 08.06.11, kl. 16:41

    Der var det mange idiotiske kommentarer. Høres neste ut som meg på en god dag!🙂 god dere legger inn gode kommentarer, for retrovirus sporet er lang fra over.

    • mhj 08.06.11, kl. 17:47

      dårlige kommentarer er som normalt hver gang ME diskuteres – slår ikke feil!!!

      • TaS 08.06.11, kl. 17:58

        Det hele hadde jo toppet seg med en av disse kryptisk meldingene fra Live Landmark. Hun har vel igjen noen til?😀

Legg igjen en kommentar

